tisdag 2 juli 2019

Ge mig kraft!

Helena har skrivit egen musik och framfört som "Singer/Songwriter" sedan tidiga tonåren. När vi träffades i verkligheten och inte bara via internet, första gången, hade jag ingen större förväntan på hennes och min samstämmighet i musik. Jag har fuskat runt i många olika rockband, trubadurat och även varit fast en sväng i dansbandsträsket. När Helena kom resande 40 mil ner till mig första gången så klarades allt viktigt av först. Mat, dryck, vuxenmys, träna in en låt tillsammans och lära känna varandra bättre. Är det inte så alla gör? Fortfarande kommer jag ihåg känslan av hennes stämma när vi gav oss på Emilia de Poréts "Every time we touch", som var alldeles ny då. Då hade hon "bara" gett ut en bok, (självbiografi) och 2 cd-skivor (redigerade hos PAIN!)...

I början så skrev jag ofta en ny låt mellan varje gång vi sågs. Eftersom det var 40 mil enkel resa mellan oss så åkte jag upp till Falun varannan helg när jag var barnfri. Tänk om man kunde vara lika produktiv jämt som när man var nyförälskad. Vi har ju varit ute och uppträtt en del som Rocktrubadurerna Duo Dito. Nu har Helena tyvärr problem med att kunna hålla tillräckligt med luft i lungorna och även magstödet tycker hon saknas, så även på musikområdet har det blivit lite nedskärningar.

Detta är en text (endast refräng) som passar även idag, Text&Musik Helena Dahlstrand 2000:

Ge mig kraft, ge mig mod, ge mig styrka
Ge mig rätta orden och en vilja av stål
Ge mig kraft, ge mig mod, ge mig styrka
Ge mig allt jag behöver för att nå mitt mål.

Här är en länk till hela låten.

Musik är liv!

Duo Dito Trubadurerna. Foto: Jennyfer Candycane Grahn

Helena och Petrea bildade "No Piano". Här är det "No Piano
 och Peter den lurvige" på Långvasselfestivalen 2006

Allan Beddo med Helena som min groupie... Helena tyckte att 
gubben (jag) borde rocka av mig lite till. Så jag började spela
 med Allan Beddo Band, ett över 30-årigt Jönköpingsband. 


Sa ni rock?

Sista stora framträdandet - 2015 Långvasselrock, 
Sunnansjö, Dalarna. Blues och Jazztema.

Soundcheck inför spelning på hundklubben.

Dalarna 2015.

Första fotot på oss. Även min dotter Ida fastnade, då 12 år.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar