lördag 20 juli 2019

Lördag med valpningsväntan

Helena behövde vila lite och vi har vår gamla hund, Atreyu - en Portugissik vattenhunds hane på 12 år här nu. Han glömmer bort hur stor han är när han vill leka med småtikarna, så han är lite burdus och river ner allt ur hyllor, osv... Så, vi vilade i skift efter maten. Jag är numera färdigvilad (ej samma som utvilad). Nu är det alltså Helenas tur att stänga av lite från verkligheten. Då sätter jag mig framför dataskärmen och skriver - så har jag en ursäkt att toarenoveringen av badrummet inte gått framåt, eller att disken inte är inplockad. - Tack bloggen!

 Vår flock av Chinese Crested Dogs, puffar och nakna i en 
härlig blandning. Tassa, Trolla, Alvina, Trissan och Fiorella.

Vi har ju vårt liv utanför denna bloggen också. Vi har bl a en kennel där vi hobbyuppföder Chinese Crested Dogs, (Kinesiska nakenhundar). Vi har just nu 5 tikar i hemmet och några hanar utlagda på halvfoder. Vi väntar valpar när som helst nu. I natt hade Trissan förvärkar mellan halv 2 och halv 4. Vi trodde att det skulle köra igång på allvar men hon talade bara om att "snart" är det dags. Hennes mage har förändrats sista 2 dagarna och nu är det tungt för henne. Så vi hoppas att valparna kommer under helgen. Vill du följa med på vår resa med hundarna så finns vi på Geishamors kennel.

Många valpar i magen? Stor är hon iaf, vår lilla Trissan.


Ibland önskar jag att jag kunde vara lika klok och opåverkad i stunden som jag är i tanken efteråt. Eller för den delen när jag planerar något innan. När jag väl är mitt inne i en diskussion så faller jag för vissa människor och sänker mig till deras låga nivå. Jag vill inte men inser direkt efteråt att jag återigen ramlat dit på samma fulgrepp igen. Som exempel om jag pratar med någon som undrar om Helena så säger ju jag hur det är. Då tar personen upp något som är så STORT för dom - utan att referera till att Helena har en dödsdom på sig. Typ: " - Jag vet, jag skar mig förra sommaren på en konservburk och det gjorde jätteont. Jag brukar då, osmart nog, försöka få personen i fråga att fatta vad jag har sagt, vad det är för sjukdom som INTE går över efter ett läkarbesök och bandage. Jag brukar bli mer och mer detaljerad, tills jag inser att denna person är oförmögen att se över sin egen nivå. Då skäms jag över att jag hållit personen för funktionell och smart. Problemet är att jag gör samma sak om igen, både med nytt folk och med samma "död-dansare" (som aldrig kommer att nå den nivån), åter igen. Ibland önskar jag att jag vore en mer svartmålande människa som skulle se allt ur ett misstroende från steg 1. Det skulle inte sätta mig i fällan med att förvänta sig förståelse. Samtidigt så vill jag ju tro människor om gott. Frågan är om det är smidigast att omskola mig till den hjärnlösa attityden och svartmåla allt, eller om det är dags att utbilda icketänkarna?

Just nu är det uppehåll i hormonbromsen för Helena så då är hon ganska så utslagen och trött i nån vecka. Sen brukar det fortsätta med att kroppen är lika trött men huvudet är piggt - Det får jag lida för. Hon är en mästerlig "fönstershoppare" på internet. Dels ramlar det in små (och ibland väldigt STORA), paket från när och fjärran. - Nu är det ju bara så att för att använda våtrumsmattan du fick superbilligt så måste vi ta bort allt det gamla, tilläggsisolera, bygga nytt golv, installera golvvärme (det va också på REA), prima golvet, avjämna, toppslipa, försegla, lägga mattan - Då är fortfarande badrummet tomt - bortsett från den billiga mattan...

Sonen Johan har hjälpt till med grovjobbet under. 
Dottern Ida har målat och även dottern Sanna har
dragit på lite färg. Hundarna hjälper också till lite.

 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar