tisdag 30 juli 2024

Semester del 7. Ett postumt grattis till mamma - 85 år idag.

 Min goa mamma skulle ha fyllt 85 år idag, om inte cancern rövat bort henne för tidigt. En levnadsglad kvinna som älskade familjen och matlagning. Älskade att safta, sylta, sy egna kläder, fixa i hemmet och hjälpa andra. Hon hade ett STORT hjärta. Tyvärr så är det nu över 20 år sedan hon lämnade denna jord. Hade hon levt så hade jag lagat, vad som helst för mat, till henne idag, på hennes 85-årsdag! Jag antar att det hade blivit hennes favorit: - Hemknåpade köttbullar med gräddsås, pressgurka och hemgjord lingonsylt samt mjölig potatis (gärna King Edward). 

Jag har lekt mellan 7-8 timmar varje dag, med att kapa upp allt efter körsbärsträdet. Insåg att mina armar började slaka häromdagen, så åkte och köpte en kedjesåg, för att underlätta arbetet. Idag har jag kapat upp ca 3 kubikmeter ved. Nu återstår ca 2-3 kubik, av det som är nedtaget. ytterligare 1-1½ kubik ska fällas. Sen måste jag köpa (eller låna) en skåpbil, eller en pick-up att frakta veden till rätt adressat. Förresten så går det kanske att bygga en pick-up av Chryslern... Bara att köpa kapskivor och kapa av lite tak på den gamla trotjänaren. Nåväl, det får bli en senare fråga. Nu ska sågningen (helst) klaras av innan jobb och vardag åter startar på måndag. Idag så lättade jag 1.4 kilo i vikt under dagens arbete. Svettig gubbe? - Jo, det är bara förnamnet. Så nöjd att kroppen klarar detta tunga jobb, även om värknivån är lite hög. Ibland så tvingas man ju lyfta 100 kilos stockar, så lite förvånad att jag är hyfsat hel än. Nu är det tisdag-kväll och vattenintaget är stort. Ska även trycka i mer salter, så kroppen återfår balansen.

Ett foto på mamma, på hennes 50-årsdag. Då
 fick hon som present veta att första barnbarnet
 (Jocke) var på jäsning. (endast 5 veckor efter 
"insättningen"). Idag skulle mamma ha fyllt 85.

Satte lite egenodlade luktärtor hos mamma
 på hennes födelsedag. Både hon och pappa 
gillade det enkla i livet. Därför passar
 det alltid bäst med egenodlat.

Förut stod det två stora träd framför mina föräldrars grav. Jag 
gillar mycket mer den nya sittbänken med en liten häck.

Helenas dotter, Sanna, är i byn och hjälper 
syrran (Bina) & Albin att flyttstäda.
Hon sover hos mig, så vi träffas
 lite och pratar på kvällarna.

Sabina (Bina) & Albin kelar lite med hundarna. 

Söndagsmorgon och rastlösa Peter lagar mat.
Hemknåpad asiatisk räksoppa och pulled
 turkey med rostade grönsaker. Endast 
paprikor och padrones som köptes. 
Alla andra grönsaker är egenodlade.

Räksoppan var djuriskt god! - Nej, jag brukar
inte skryta om min egna mat, men denna 
var super-duper-smaskig!

Kalkon med grönheter och egen potatis.

Årets första skörd av brytbönor.

Toppen på det gamla körsbärsträdet hade en 
krona som spretade åt alla håll. När jag var
 6-7 år brukade jag och kompisarna palla
 körsbär, från detta träd, (bara 53 år sedan)...

Många timmars arbete som nu ligger på marken.

Fyra stycken vedträn, så är skottkärran full.
Hyfsad grovlek på stammen. 

Min, bara min! Jag köpte en ny leksak. Mina armar skrek av
 smärta efter alla timmar med en studsande tigersåg. Snart 
är semesterpengarna slut. Men jag har en grön kedjesåg!

Ta da! - King of the timber!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar