söndag 7 juli 2024

Semester del 3. - Första veckan avklarad.

 Jag gjorde lite repris idag (söndag) när barn, barnbarn och barnens mamma kom på en ordentligt försenad pingstgrill. Jag "tränade" i fredags när Anita var här och välkomnade semestern, med lite grillat. Tyvärr så är ju vädret inte speciellt samarbetsvilligt, varken i fredags eller idag (söndag). Så både fredagens grillning och dagens (väldigt sen pingstgrill) blev inomhus. Som väl är så har jag ju en bra ugn med riktigt vettig grillfunktion, samt fläktverkan, så jag kan grilla och värma mycket samtidigt. Givetvis så saknar jag röksmaken som man får med en kolgrill. Men, men, - är man osams med vädergudarna så är man. 

I fredags så bjöd jag Anita på en kantarelltoast, som starter. Till detta blev det lite rosévin (Mateus), med frusna björnbär i, som håller drycken sval. Sedan blev det "all in" med grillade färskpotatisar från egna odlingen, grillade körsbärstomater, grillad lök och paprika. Rostade padrones och en mixsallad från egna odlingen med plocksallad, vårlök, port lak, mangold och ruccola i. Förstärkte även salladen med champinjoner och buffelmozzarella. Grillade fläskbog till alla grönheterna, (lite protein är ju ok)... Baconlindade grillost med chilismak, som också fick hälsa på grillen. Serverade allt detta med en kall, hemslagen, vitlökssås. Vi drack ett svalt, lättdrucket vitt vin till varmrätten, (Chapel Hill). Till efterrätt så blev det vattenmelon och nätmelon med en fin Cava. Idag när det var barn med respektive, barnbarnet Thore och barnens mamma Kerstin, - så hoppade jag över förrätt. I övrigt så blev det samma meny. Grillade även 2.6 kilo fläskytterfilé, dagen till ära. Några matlådor blev det även till nästa vecka. Dessutom hittade jag lite såpbubblor till Thore, när han tröttnade på de vuxnas prat - så kunde han gå ut och "bubbla"...

Kerstin hade med sig en kryddig (turkisk) tabbouleh. En härlig persiljesallad, med couscous och olika kryddor, - jättegott till det grillade! Sen fick jag en liten "blomersättning", - Öländska kroppkakor från Arontorp. Jodå, hon känner mig. Även om en blomma till värden eller värdinnan är brukligt, så är det få blomster som slår kroppkakor. Kerstins mamma (Ingegärd) brukade göra Småländska kroppkakor till oss på 80-90-talet, när vi besökte henne i Kalmar. - Hon kunde stå timvis och fixa - då hon visste att vi (speciellt jag) älskade kroppkakor. Ida hade med en chokladkartong, som smakade perfekt till kaffet.

I lördags fixade jag min trasiga gräsklippare. Fick allt att fungera. - Tyvärr lite för bra... Lyckades köra emot en blomhylla, vid uteplatsen. Så alla stora krukor välte och 3 stycken sprack. 1 av dessa håller nästan ihop (med hjälp av en bön). 2 stycken var det bara att kassera. Klantiga mig! Men jag ska ju se allt så positivt som möjligt så: - Oj! - Så skönt att gräset blev klippt!

Jocke, Oskar, Ida och Kerstin väntar på att
jobbiga jag ska säga varsågod, istället
för att leka med mobilkameran.

Thore, Johan, Sabina och Albin hade fönsterplats.

Joakim brukar oftast "komma undan" mina foto-
graferingar. - Idag fångade jag honom!

Efterrätten var perfekt - Enligt Thore.
Likadant som på föris! (Melon).

Jodå, maten räckte (nästan).

"The gräsklipparmassaker" av blomkrukor.

Inte så konstigt att det är spindelväv i mängd
 i verkstaden. Hittade herr spinnare...
Jag håller fingret mot väggen.
Så det är en stor spindel.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar