söndag 21 juli 2024

Sicken helg. Intensiv men helt underbar!

Jag promenerar ju mer och mer. Nummer ett är välbefinnande och ge hälsan bättre förutsättningar. Om jag dessutom går ner några kilon så skadar det inte. Förra året så låg jag på ca 2500 - 3000 steg/dag. Sedan fick jag ju chansen att jobba på fritids, och genast blev livet mer aktivt. Både på arbetstiden och på fritiden. Målet är att gå minst 6 000 steg/dag = minst 42000 steg i veckan. Jag började 29 april *(måndag v 18) med min nya stegräknare. (Jag använder 2 stycken olika - för att säkra att antal steg stämmer). Om min kropp håller så ska jag snart öka till 7000 i mål/dag. Jag är redan där, de flesta dagarna, men vet att jag blir besviken om kroppen inte orkar uppnå mitt mål, så satsar hellre på ett lägre mål och positiva resultat över målet.

Antal steg / vecka:
v 18    53027
v 19    52233
v 20    56716
v 21    55098
v 22    56219
v 23    53761
v 24    46904 (feber och sjuk 3 dagar)
v 25    50131
v 26    56840
v 27    55537
v 28    52558
v 28    57177
v 29    68851 (på fredag kväll! + 2 dagar kvar denna vecka... Inte konstigt att min supersvullna hälsena klagar lite)... Jag njuter ändå av bättre flås och mindre omfång. Ibland är det värt en svullen hälsena. Sökte för den svullna hälsenan förra sommaren, men man konstaterade bara muskelbristning, skadade led-segment och liknande. - Ingen åtgärd. Har sedan försökt att träna mjukt och tänja ut den fösiktigt på morgon och kväll. - Tyvärr så funkar inte detta nåt vidare. Så nu skiter jag högaktningsfullt i min tråkiga hälsena och kör på, trots protesterna. Hör du gläfsande hundar, en flåsande gubbe och ett rödbrusigt tryne i nordvästra Småland: - Ja, då vet du vem det är...

Lördag morgon så styrdes hårfrisörskebilen mot Falkenberg. 23 mil senare med "de fyras gäng" i en stor transportbur, anlände vi till Ullarps Glänta. Helenas son Stefan är gift med Linda och dom har en liten juvel till son som precis fyllt 1 år. Stefan är ju hundinstruktör, så det finns stora planer att träna på, agillitybana, mm. Mina 4 hundar sprang direkt in och hälsade på deras 4 spetsar. - Sedan var det dofttest över hela tomten (över en hektar). Då han har kurser hemma så luktar det av MÅNGA hundar... Dessutom fanns det en tupp och några höns att skälla på. Så mina hundar njöt av allt det nya. Så skönt när man vet att hundarna går bra ihop. Alltid likadant, - bara att släppa ihop och alla 8 pratar tydligt hundspråk. 7 tikar och Skittles som luktade in alla tikar. Vi var 12 stycken 2-benta, som grattade Hampus på 1-års kalaset. Hampus räknar jag som mitt femte barnbarn, även om han "bara" är mitt bonusbarnbarn. Pappa Stefan behövde en "stand-in" pappa när Helena och jag gifte oss 2006. Så han är ju min tredje son, trots att vi inte har den biologiska delen. När han nu är pappa så blir ju Hampus mitt barnbarn, men igår var ju Hampus biologiska farfar också med. Då blir det ju att bita sig lite i tungan, ibland:  "-kom till farfar",  funkar ju så-där när den biologiska farfar står i jämte... Nåväl, - Hampus kan faktiskt ha 2 st farfar!

- Va´fan har jag gjort för att förtjäna att hålla 
denna guldklimp? Hampus är så fotogenisk.
Det är Hampus utan skor!
foto, Sabina Simonsson.

Enligt sjukvården - ingen åtgärd aktuell... Nä, det är inte
 en fotboll, det är min högra fot/hälsena.
Nog klagat för denna gång. Jag kunde 
ju haft bägge lika svullna...

Trissan vill bara tala om, att det finaste man har. 
- Det sätter man på bordet!

Sågar ner massor av träd, som var sly (- för några år sedan).
Hur kan dom växa upp så fort och bli så stora, - så snabbt?
Al, asp, och rönn blandat med halvmossiga körsbärsträd.
I vinter kommer dom att värma gott i en braskamin.

Skoj att jobba med fritids igen. Denna veckan 
har vi bakat pizzabullar, haft skattjakt med glass
som belöning, utflykt till skogen med blåbärs-
plockning, utflykt till lekplatsen i stadsparken 
och idag blev det "testa-på"-utflykt till skate-
parken. Barnen på fritids får en aktiv sommar!

Laddat för roadtripp till Hampus 1-årskalas på lördag. Bara jag 
och 4 vilddjur som ska åka så vi får plats i min "hårfrisörskebil"

5 hundplatser till 4 hundar? - Om någon blir åksjuk så
 får den hunden en egen plats. "-Ut-i-fall-om-att-bur"!
Burar + presenter + spännband = Peters roadtripp!
På lördag blir det Falkenberg tur och retur.

Framme hos mitt bonus-barnbarn som fyllt 1 år.
Hampus och pappa Stefan hälsade välkommen.

Jag kan nästan gå själv. - Gärna med en vägg 
som stöd. Precis som pappa, när han var 
ung och drack öl och mäsk...

Pappa och mamma tränar ju mycket med de 4
spetsarna. Stefan har kurser i agility, lugna
promenader, mm, mm. Så Hampus är van
med många hundar i hemmet.

Familjen i "Ullarps Glänta". Linda, Stefan och Hampus.
Kepsen har faster Sanna sytt!

Det bjöds på hemgjord glass. Karamell, choklad
 eller blåbärssmak, fanns att välja på. Hampus
 älskade blåbärsmaken! 
GODASTE GLASSEN JAG ÄTIT!!!

Hemma igen efter 46 mil på semestervägar 
+ massor av entusiastfordon då "Wheels & 
Wings" pågår i Falkenberg denna helg.

Dessa 4 ville hoppa ut ut buren efter 2½ timmes
 hemresa, - alla samtidigt... Jag är så glad att mina 
hundar, som inte är vana att resa så långt. 
Klarar av 23 mil, träffa 4 andra hundar, 
nya människor, resa hem igen i 23 mil 
sittandes i en 28 gradig bil. - Guldstjärna 
till ER!  - Allt detta på 9 timmar!

Efter en långresa måste man grilla!
Så Anita kom och förgyllde kvällen.
Vad hundarna tycker om henne... hmm... 
Tror dom gärna vill följa med henne hem.
Jag har ingen chans mot Anita.

Stackars Skittles fick inte plats... Så han fick ta husses stol.
(Han fick också sin tid i hennes knä, lite senare).

Anita har ju 2 hundar från kenneln, - Alfons (Atle)
och Livia, Dom vill helst vara ensamma i Anitas
 knä. Mina älskar ju att ligga i en "ormgrop".
Vilda, Trissan och Alvina trivs.

2 goa kusiner på Liseberg. Julia 7 och Thore 6 år.
foto: Johan Dahlstrand

Mina 2 äldsta barnbarn trivs ihop.
foto: Johan Dahlstrand

Flumeride eller Flume-Flash ger lite 
"fuktiga" kläder, men stora leénden.
foto: Johan Dahlstrand

Klart man delar en sockervadd med kusinen.
foto: Johan Dahlstrand

Söndagsmorgon och lite seg i skallen. - Då 
bakas det något jag döpt till pizza-snäckor.
Rökt kalkon och ost på en mustig tomatsås.



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar