onsdag 10 juli 2024

Semester del 4. - Nu gick det åt skogen...

 I måndags var det dags. Första "riktiga" insatsen för att låta skogens guld få ett nytt hem, här hos mig. Jodå, några kantareller och enstaka exemplar av blek taggsvamp, följde med mig hem. (- Tänk att jag har så lätt att ragga upp svamp medans att ragga upp kvinnor är helt omöjligt). Det blev 4.5 - 5 liter svamp, när det var rensat. Helt klart ok med tanke på hagelbyar, regnskurar och "hela havet stormar" med vädret... Jag var ute en dryg timme, - kom hem genomsur, - MEN med ett lass trevligheter i korgen. Måndagen startade annars med en helt onödig resa till apoteket i Nässjö. Helenas mamma var inne på sjukhuset i fredags. Då skrev dom  (enl henne) ut medicin. Jag trodde på detta men ingen medicin fanns. Dessutom så hade min fullmakt att hämta ut medicin åt henne, gått ut. Man har alltså på fullaste allvar byggt upp ett system där man endast skickar ett mail eller brev, till fullmaktgivaren (i detta fall, Helenas mamma) med info att fullmaktstiden, på 4 år är slut. Att skicka detta till en människa som inte kan hämta sin medicin själv, istället för att skicka detta till ombudet, (som med STOR sannolikhet), kan fixa en ny fullmakt, är bara så fel. Helenas mamma hade förr en mailadress, den har dock inte blivit använd sista åren, då hennes "kom ihåg" om datorer försvunnit. Alltså kan det mycket väl ligga i hennes inkorg. Fortfarande anser jag att man borde skicka info om fullmaktstidens slut till BÅDE fullmaktsgivaren och fullmaktsombudet/tagaren. Så nu står jag i ett läge, där jag försöker hjälpa henne att hämta medicin, som inte har skrivits ut. Jag får dessutom INTE hämta ut medicin (även om det fanns recept) pga att man hemlighåller för fullmaktstagaren att fullmaktstiden är slut. JAG HATAR BYRÅKRATI!!!!!!!!!  Efter denna start på dagen, så var jag ju tvungen att gå ut i skogen och hämta lite svamp.   På kvällen blev det en hemknåpad kantarellpizza med lite kyckling på, då började jag komma ner i varv igen.

Tisdag, så gjorde jag klart mina gäst-säng-platser. Nu har jag en 140-säng (för folk som är sams). 2 st 90-bäddar för folk som vill vara för sig själva. Dessutom är dessa sängplatser på övervåningen. Jag håller mig mer på jorden, eller åtminstone på bottenvåningen. Så man får vara i fred, om jag är för jobbig. Dessutom har jag 3 soffor, 3 extra madrasser och en 150 cm bred uppblåsbar-säng. Så 6 vettiga bäddplatser (sen finns det en i dubbelsängen, nere hos mig, men den är tydligen livsfarlig) + 3 x madrass på golv och 3 i  sofforna = 12 personer. Jag år nog starta en hostell eller B&B. Jag går ju mer och mer för att hålla igång gubben. Nedför har jag ju problem med atrosen i knät, men på slät mark eller lite uppför, så går det bättre och bättre. Hundarna började protestera när vi vandrat 7 km... 

Onsdag, då lagades det lite mat. Kalops och lite stekt fläskfilé. Givetvis kom lök och morot till kalopsen från egna odlingen, - även potatisen har tvingast fram i mina odlingslådor. Däremot så har jag inte odlat pastan jag kokte till fläskköttet. Det är ingen bra jordmån för pasta här... Efter lite matlådefix, så blev det en ny tur till skogen. Endast "pustigt" väder idag på förmiddagen. Gick även dagens första långpromenad med tikarna. Nu morrar åskan och regnet hälsar på igen. Sommar, med andra ord!

Lyckan när man hittar en hembakt limpa, man glömt bort.
Har legat och skämts i frysen sedan i april.

Tisdagskväll på semestern. Husse smakar av
lite vin, - så det inte dunstar bort, Vilda vaktar
gatan utanför, så ingen kommer och rövar bort
 oss. Alvina (vid väggen) slickar golvet...

Kroppkakor jag fick av Kerstin (barnens mamma)
i söndags, slank ner på tisdagen. Satan i gatan, 
vad det smakade bra! - Givetvis med 
hemknåpade lingon till!

En helt ensam "sov-kupé" med draperier om man vill vara
väldigt, "för sig själv". Obs! - inte stylat eller fixat
runt om ännu. Bara ordnat sängplatser.

Barnens gamla rum uppe. 1 x 140 + 1 st 90.
= 3 snarkare kan vila här.

Resultatet av plock, rens och förvällning.
6 burkar vintergodis!


Lite svamp råkade landa på måndagskvällens hemknåpade pizza.
Champinjoner, paprika och kyckling hjälpte till att lyfta smaken.

Före gräddning, - ser man svampen. Efteråt
känner man smaken av den.

Redo att rensa. Inte världens roligaste. Men älskar man att 
söka, plocka och äta svamp, - så ingår även rensningen.
Minns för ca 10 år sedan att vår vän, Desirée, reagerade
på att Helena vägrade rensa svamp. - Helenas regel var
att den som tog hem något, fick ordna detta. Nu har jag
ju samma lösning. Allt jag tar hem, köper, lagar eller
gör, - är ju alltid upp till mig då jag är allena.  Så 
Helena hade rätt, - åtminstone när man är singel.

Blöta byxor och regnkappa, - men svampen blev fångad!

Känslan när man ser de små gula finingarna.

30 meter från bilen hälsade första kantarellerna 
mig välkommen till skogen. I strålande sol.
Vädret ändrade sig, ganska så snart...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar