söndag 14 juli 2024

Semester del 5. - Nu är det slut för denna gång.

 Jag är ju på ett nytt jobb. Ofta blir ju semestern första året lite "si-så-där"... Jag har dock fått en riktigt vettig semester, som blir i totalt 15 dagar med alla dagarna betalda (+ 3 dagar flexledighet = inarbetad tid med betalning). Då det fattades folk på "sommarfritids" (där vi slår samman 2 skolor och jobbar mycket ihop, för de barn som behöver tillsyn, när föräldrarna jobbar), så ställde jag upp. Så jag börjar med dessa 2 veckor jag redan har haft semester (v 27-28). Jobbar v 29 samt må + ti - v 30 (har inarbetad tid så är flexledig 3 dagar ons --> fre). Sedan blir det semester v 31 innan höstterminen drar igång. Så mina första 2 veckor slutar idag. Sedan blir det arbete i 7 dagar. - Sedan är det dags för avslutet på årets sommarsemester i 8 dagar.

Vädret har ju varit ganska så hyfsat på förmiddagarna. Medans eftermiddagarna har varit mindre roliga. I torsdags satt jag och pratade med sonen i telefon när det plötsligt springer förbi en STOR hjort utanför fönstret, - på min gräsmatta. Jag tror det var en kronhjortshind, men då hjortar modell större, inte är något av mina bättre ämnen låter jag det bara vara ett förslag (det var definitivt ingen hare)... Fredagen blev det sjukgymnastbesök i Nässjö. Sedan lite inköp av mat, dryck och redskap. Lördagen började jag fälla lite träd och stora grenar på min "djungel" på övre delen av fastigheten. - Givetvis kom regnet och hälsade på... Har spacklat och börjat slipa lite på allt som ska målas i köket. - Det går att fixa inne om regnet hälsar på.  Idag smög jag ut och hämtade lite svamp - klart att det kom en liten skur... I eftermiddag så blir det en liten mini-road-tripp, till Jönköping. Jag är bara följeslagare, vilket ska bli skoj att få vara. Nästan alltid har ju jag varit den som drivit och sökt framåt, med allt, genom livet. Nu blir det passagerarsätet och vara just en följeslagare. - Nyttig erfarenhet!

Mitt på en skogsväg fanns det många små ämnen.
Jag kommer på onsdag eller torsdag och hämtar er!

Trots lite regn så följde några svampar med hem.
(Jag är nog bättre på att ragga, än jag själv tror, 
- Åtminstone vad gäller svamp...)

Ser ofta tranor på de vattensjuka fälten runt
omkring i byn. Betydligt fler i år är vanligt.

It´s a long way... - But now I´ve started.

Torsdag, fredag och lördag har njutits av 2 öl/kväll. Insåg att 4 
av dessa, hade passerat bäst-före. Jag glömmer ju bort att
 dricka upp det som är inköpt. Udda öl till en udda Peter.

I fredags så blev jag sugen på att svulla ordentligt. Kyckling 
med paprikasås, grillade mexikanska grönheter med lite 
salsa på, pommes och en kryddig, turkisk tabbouleh.

Lagade lite matlådor till Helenas mamma. Regnbåge med räksås.
Lax med egenodlad, stuvad spenat samt lite kycklingkorv.

När man får hämta en 4 kiloslåda, med mediciner, bara till mig.
Då startar huvudet. - Är jag så sjuk att jag måste ta 22 
mediciner/dag? Är det egentligen friskt att leva på
mediciner i denna omfattningen?
Jag är nog inbillningsfrisk!

Camilla Bergmans fantastiska ord och bilder träffar
ofta väldigt rätt. - Sök på "Min värld av teckningar"




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar