lördag 6 juli 2024

Semester del 2

 Jag som trodde att jag skulle få kämpa för att ha aktiva dagar på semestern... - Ack, vad jag bedrog mig! Det bara händer det ena efter det andra... - Så skoj! Idag (onsdag) så startade jag med att laga 10 portioner kyckling. Det blev 3 olika varianter på denna ädla proteinkälla. Köpte 1 kg färsk kycklingfilé och nu är det 10 måltider för mig och Helenas mamma istället. Jag gjorde dels "Zeinas saftiga kycklingfilé". Recept.  Det blev även en kyckling i röd currysås, med mycket paprika i. Slutligen blev det även en Asiatisk kycklinggryta med cocosmjölk och allt annat som huset hade hemma, nedblandat. Efter dagens lunch-låde-fix så styrde jag mot biblioteket i byhålan och fikade med Karin. Jag arbetstränade ju där i nästan 2 års tid. Så det är skoj att återuppleva lite minnen över en kopp. När jag är på väg därifrån så ringer yngsta sonen (Johan). Mitt barnbarn har fått feber och Johan har hämtat på förskolan. Men Johan måste arbeta dagen ut med att rikta en krockad bil. Så jag flyger upp till Nässjö och den lilla sjuklingen. Vi har spelat x-box och mobilspel, tills ögonen föll ihop på honom. Han har sovit och jag har pysslat, fikat och ... fikat igen. Han hade 38 i feber, så ingen fara, men funkar ju inte på förskoleklassens fritids. - Han är stor nu! - Han har "hoppat" ut från förskolan. När man slutar gymnasiet så blir man ju "utsparkad" eller "springer ut". På förskolan i Äng får 6-åringarna som slutar "föris" hoppa ut, - genom ett fönster. Så när jag hörde "hoppa ut" från förskolan, stämde det. Se video nedan. I kväll har jag bara knytit upp lite blommor som växt sig stora, vattnat odlingarna och ätit en god kvällsmat med mixade rester. Hade lite chili con carne kvar, plussade på med grillade tomater och paprika samt några färskpotatisar, som blivit över. - Jag led inte. Det var supersmaskigt!

Torsdag började med att fixa med en del pappersfix angående ett arv. - Nope, inte till mig, men hjälper ju äldre med lite ekonomi, vaktmästeri, blommor och mat. Sedan blev det en resa till Nässjö och handla hem vin, öl och mängder med mat och grönsaker. Det blev även en ny micro och brödrost till Helenas mamma. Så nu är kyl och frys fyllda, Helenas mamma har nya redskap för smidiga måltider. Efter 2 timmars inköp så blev det en gammal favorit: "- Tunnbrödsrulle, med extra allt" till snabblunch, på Nässjö torggrill, (södra torget). 9.5 poäng på den 10 gradiga skalan. - Måste upplevas! Efter lite vila hemma så blev det tåg till Nässjö. Sedan tvingade en arbetskamrat mig att dricka öl.. - Eller tvingade kanske är lite hårt ord... erbjöd är nog mer sant. Vi hade After Work på O´Leary´s i Nässjö.  En sportbar med go atmosfär. Lite skoj att vi som jobbar med samma saker kan vara så olika, men ändå väldigt samstämda. Härligt att få tillhöra ett gäng med sunda ideál. Jag bröt upp vid 10-tiden då sista tåget mot civilisationen gick 20 över 10. Hundarna välkomnade mig, som vanligt. Om jag varit i brevlådan eller ute med arbetet i flera timmar är lika för dom. Hundar har ju inte samma tidsuppfattning som vi 2-benta har. Skönt att vara välkomnad hem, är det i alla fall. - Även om det "bara" är små sällskapshundar. 

Fredag. Idag blir det lite städ och fix på dagen. - Ikväll kommer Anita på lite grillafton, efter att hon slutat sista dagens arbete. - Nu ska hon få semester och vad passar bättre än att grilla in semestern? Som väntat blev denna grillkväll precis lika trevlig som alla andra träffar vi någonsin har haft (och troligtvis kommer att ha). Om det är en skogspromenad med hundarna, eller en fika, grill eller vad som. - Vi är ganska så "på samma ställe i livet" - vilket gör att vi kan prata i timtal, - samtalsämnen tar aldrig slut. 

Nu laddar jag för söndagens grillning med barn och barnbarn. Det är en försenad "Pingstgrill". Vi började för några år sedan att samla Helenas barn och mina biologiska kids med respektive, barnbarn och mina barns mamma, - på en enkel grillning. Detta för att bara avslappnat samlas allihop och trivas i några timmar. Tyvärr så var många uppbokade i pingsthelgen, detta år. Så nu kör vi en "Sen Pingstgrill" - i juli. Några är upptagna nu också, men vi blir ett gäng med folk iaf. - Dags att blanda till lite marinad.

Chipsersättare stavas M-E-L-O-N.
Dessutom är det gott.

3 lådor till Helenas mamma. 4 lådor klara
till mig samt 3 kycklingfiléer och sås
för framtida äventyr.

Onsdagsfika med "gamla" arbetsledaren, Karin.

Barnvakt hos en "het" febrig Thore...
Han vann över mig, på alla x-boxpel.

När febern tar överhand, är det skönt att
få sova en stund i soffan. Jag är avund-
sjuk på hans förmåga att koppla av.

Nu har Thore "hoppat ut" från förskolan (dagis).
Nu blir det förskoleklass istället,
det som förr hette lekis.

AW med de trevliga kollegorna på jobbet. 
O´Leary´s i Nässjö fick vara 
värd för vår lilla utekväll.

Konstigt att stationen har slagsida när 
man linkar hemåt efter en AW.
En vanlig torsdag i Nässjö...

Tikarna väntar på sin favoritgäst - Anita.  "- Husse säger 
att hon börjar sin semester idag (fredag), då hoppas vi 
att vi kan träffas ofta så vi får kela med henne".

Festen är slut, gästen har gått hem. 
Nu är det visst tidig lördag. En grill-
kväll för oss blir ofta 6-7 timmar.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar