tisdag 2 juli 2024

Semester del 1.

Som jag beskrev i förra bloggen så är semestern välkommen, - men också lite krävande i mitt huvud. - Jag vill ju lyckas ha en super-duper-semester med extra allt! Om jag bara kan bromsa min ADHD-hjärna lite, så kanske jag kan njuta mer av ledigheten. Idag är ju första dagen på semestern. - Må vara att det är lördag och jag har ju egentligen ledigt, ändå, men... Så idag startade jag med att beta av flera av de tänkta sakerna. Startade med en resa till Huskvarna och inköp av grönsaker på Lidl. Vidare till Erikshjälpen (second hand) i Huskvarna. - Lyckades lämna Erikshjälpen utan att köpa något (= pluspoäng till mig). Sedan blev det Ikea i Jönköping. Äntligen gjorde jag de inköp som jag hade behov av. - Endast ett par örngott blev inhandlade utöver det på listan, - (duktig Peter). När jag ändå var på vift så blev det lite matinköp på Willy´s också. Sedan hem och rasta hundarna. Då ringer Sanna (bonusdottern). Vi hade planer på att smaka av lite Thailändska maträtter på Thai-festivalen i Nässjö. Vi var dock bägge tveksamma till att betala 170:-/pers i inträde, utan att veta vad som fanns inne på denna festival. Så Sanna föreslog att vi skulle ta Sushi Heros i Nässjö istället. Första gången jag var där, - absolut inte sista! Sanna åt kycklingdumplings och empuraräkor. Jag tog en kyckling-poké. Enligt menyn: CHICKEN POKÉ - Kyckling med avokado, mango, soja bönor, wakame sallad.inslag av inlagda produkter som rödlök, gurka, morötter, vitkål och rödkål. Så smaskigt! Åt upp hela portionen utan att bli övermätt. Fräscht, lätt och mycket grönheter. Dessutom tvingade Sanna mig att äta med ätpinnar. - Eller kanske  lurade mig är mer rätt beskrivet, Eller till och med entusiasmerade mig att äta med pinnar. - Jag åt upp hela portionen - utan att använda vanliga bestick. - JAG!!! När jag tidigare försökt så har det slutat med mer mat på kläder, bord och golv än i munnen. Så stolt! - Behövde inte ens be om haklapp! Dessutom blev det ett snabbstopp på en loppis. - En kruka åt Sanna och en siffertavla åt mig. - Halva priset idag, dessutom. Så pinsamt nog fick jag endast betala 13 kronor för en STOR tavla som jag trodde kostade 25:- - Vilket redan det var oförskämt billigt. Jag vet inte varför men jag gillar siffror på tavlor/tapeter och konstverk. Helena var ju mer inne på bokstäver. Så vi hade några mindre duster där jag tvingade till mig siffertapeter och hon bokstäver eller tapeter med böcker på. Ganska så tydligt att vi var närapå lika udda. "Bara" att jag är en siffer-Nisse och hon var en riktig ord-Kulla. Jag kallade henne ofta för ord-Kullan, då hon på dalmål gärna diskuterade ords betydelse och innebörd. 

Söndagen tillbringades delvis hos Johan, i Nässjö. Det var bara mitt ex, Kerstin samt sönerna Joakim och Johan + 3 barnbarn (Julia, Thore och Jonatan). Jag lagade mat som Johan fick betala. Vem det var som hade beställt ösregnet. - Det vet jag inte. Men vi hade det trevligt inne hos Johan. Tanken att vara länge på lekplatsen i stadsparken, försvann tillsammans med vätan. Långpromenad med hundarna avslutade söndagen. 

Måndagen började med lite enklare matlådefix till Helenas mamma. Jag promenerade till henne, tillsammans med de 3 tikarna. (Skittles är hos Sanna - då Vilda löper). Sedan satsade jag på gräsklippning, (behovsprövad verksamhet)? Jag har ju låtit mycket av vår och sommarblommorna vara i vilt tillstånd. Nu kände jag dock att det var dags att rensa upp lite. Kvickrot, hallon och bräken har tagit för sig ordentligt av min övre gräsmatta. Den är på 7-800 kvadratmeter, (totalt 1206 m2). Vilket kändes som väldigt onödigt stort, idag... Nu är dock nästan allt klippt. Jag måste bara laga klipparen som skendog i mina händer, efter en tuff kamp med ogräset. Frågan är om det inte vore bättre att köpa några getter som kan beta av allt. Det kunde ju vara "get-e-bra"... Förlåt, jag är trött. Efter 3½ timme med en studsande, hoppande, pruttande och trilskande maskin i händerna känner jag mig något utmattad. Om jag bara kan hitta en åkklippare så löser det många problem för min arma kropp. Både med gräsklippning och snöröjning, - till vintern.

Tisdag - Andra vardagen på min semester. Idag blev det lunch med Maria i Eksjö. Vi har ju varit vänner sedan 1987, så vi känner varandra väldigt väl. Det bästa är att det är så lätt att träffas - utan förpliktelser eller jobbigheter. - Vi kan bara vara, då vi har en lång vänskapshistoria. Tack för idag! - Nästa gång får jag bjuda tillbaka. Hoppas klippningen av luggen blev bra. Nu i eftermiddag ska jag plantera om lite i mina odlingar, så nästa omgång med sallad och spenat, samt skörda lite potatis och mangold.

Imorgon är det 6 år sedan Helena fick cancerbeskedet. Den 3 juli 2018 blev det inget tvivel längre, varför hennes kropp inte ville fungera. Inte för att vi visste var modertumören satt förrens 16 augusti 2018, men att hon var (som läkaren uttryckte det): "- nedlusad av metastaser i kotpelare och bäcken" var fastlagt den 3 juli. Jag är så glad att jag inte längre är nedtyngd av Helenas sjukdoms-historia. Jag har kommit många steg på resan mot framtiden. Visst är det oerhört orättvist att hon inte fick leva längre, men vi som är kvar får ju leva vårt bästa liv med henne i minnet. Hon kommer inte tillbaka, vad vi än gör. Alltså måste vi vara tacksamma för att vi får leva vidare även om det är utan henne. - Mot framtiden och vidare!

Dagens ord: - Sluta tänk att du är ful. - Du är det, men tänk inte på det!

Maria är ju journalist i grunden och har fotat
mycket till Smålands-tidningen, tidigare i 
livet. Det märks! Hon får ju till och med 
mig att se ok ut.  Foto: M Hedenberg.

Sanna och jag på Sushi heroes, Nässjö. Hon spanar
 in min mat, där hon sitter med sina mini-saker.
"- Varför beställde jag inte samma som Peter"?

Ikea bjöd på en rostfri skål, 3 dra-på-lakan,
2 örngott och en monstrea.

Ooops... Jag "råkade" borra hål i den nya rostfria skålen 
och montera en knopp. Nu har jag ett perfekt lock i rost-
fritt till stekpannan. Bägge har ytterdiameter 28 cm.
Perfekt att smälta ost eller andra godsaker under.
Inköp skål 79:- + gammal knopp 0 + 
beg skruv 0 = PRICELESS!

Lyckades begränsa mina inköp, - hyfsat. Kyckling, grönsaker, 
kaffe, smörgåspålägg, falukorv, makaroner, pommes
 och lite glass är ju hyfsat legalt.

Min bamsestora tavla för hysteriska 13 kronor. Den är:
 110 x 70 cm. Väldigt billigt per kvadrat-centimeter...

Fångade solnedgången vid 22-tiden i fredags. 
- Vackert även över grannens och skolans tak.

Lite kusinträff i Nässjö stadspark i lördags.
Regnet tvingade oss att överge lekplatsen.
Vi trivdes hos Johan i Norrboda istället.
Torrt och trevligt inomhus + god mat.
foto på Jonatan av Kerstin Carlsson.

Blir så glad när jag ser denna mer än 100-åriga ros. 
Min farfars far (Karl Dahlstrand) Hade 2 rosbuskar 
utanför sitt och frun Annas hus på "Torpan", (nedanför
nuvarnade Torpavägen i byn). Detta är den ena av dessa 
rosor. Huset låg där min kusin Helené har sitt redskapskjul 
idag. Min far hämtade en av dom när huset skulle rivas.


Bara lite kvar. Jag har inte kunnat klippa övre gräsmattan
tidigare i år.  Både klippare och förare har protesterat.
Det var tungt att skörda 80 cm högt gräs och småsly.
UTAN drivning på maskinen....

Hmmm. - Vilka GRÄSLIGA ben jag har...
Körde sönder utkastaren på klipparen.
Dessutom så gick handtaget sönder.
Så nu blir det svets och smide
innan nästa gräsklippning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar