torsdag 25 juli 2024

Ny sommarledighet.

Nu är det färdigarbetat för denna sommar. Jag är nu ledig i 12 dagar innan höstterminen drar igåmg. Det har varit spännande och givande att jobba på en annan skola, än den vanliga. Jag har jobbat med våra "vanliga" elever, (som känner mig), men vi har sammanslagit 2 olika skolor/fritidshem under sommarveckorna. Riktigt givande att se hur man jobbar på en annan skola. - Skillnader i rutiner, lokaler har stärkt mitt eget sätt att närma mig olika elever. Att jobba sida vid sida med personal från en anna skola, man normalt aldrig träffar, var också givande. - Ett skönt gäng, helt enkelt! Men allra främst var att se att alla elever blandade sig snabbt och började söka varandra, detta har gjort mig glad, lite förvånad över hur snabbt det skedde, - men oerhört stolt över att få vara en del av detta. Det är framtidens arbetare som jag redan nu får träffa. Härliga barn!

Onsdag/torsdag har jag skördat övervuxen sly. Många svettdroppar nedlagda på den första kubikmetern ved. Nu är nog ca 20 % nedtaget, av det som ska skördas. Så många träd och svettdroppar återstår. När jag blir trött så börjar jag sjunga: "- I´m lumberjack and I´m ok,  - I cut down trees and wear highheels". fotnot: Monty pythons fantastiska scen med kanadensiska kogshuggare, som avslöjar mer än väntat... 

Imorgon så är 3 trevliga saker inplanerade. Sonen Johan och barnbarnet Thore kommer på besök. Lunch med bonusdottern Sanna. Vi ska testa Bada bing/Alcamo som nyss öppnat på Sörängen i Nässjö. På kvällen ska jag och Anita åka till krogen. Man har ju semester! 

Underbart när man hittar 3 år gamla frön i en 
bortglömd fröpåse, - och det blir så här fint!

Snart är det dags för tomater i växthuset.
Har pollinerat blommorna 
manuellt med en pensel.

Gurka nummer 1 åts i lördagskväll. Både jag och Anita njöt
 av årets första "godhet". Nu är nummer 2 snart redo att 
smakas av. - Vinet ligger på kylning, bara att plocka 
och skölja av gurka nummer 2, sedan njuta.

Lök, sallad, och mangold har skördats i över 
en månads tid. Fortfarande finns det lite kvar
att njuta av. Har sått omgång nummer 2 av
spenat, mangold, lök och plocksallad, som
nu är på gång. Purjon är lite sen i år,
 men växer på bra. 

Luktärtor, gräslök, mm trivs bra i pallkragarna.

I helgen kan jag nog testa årets första brytbönor.

Rekordskörd på gång av Amerikanska blåbär.
Lite mer sol, så kommer dom att skifta färg.

4 år sedan jag byggde trallen på innegården.  Jag 
trivs bara bättre och bättre här.  Min lilla halv-
hemliga oas. Funkar både att njuta av ett glas 
vin, såväl som en mugg kaffe. Eller göra en
 Ferdinand och bara lukta på blommorna...

Trädgårdsvindan är ju en invasiv art, 
dock en vacker sådan.

Jag odlar lite "ogräs" här och där. Egentligen 
så beror det på att jag inte rensar lika ofta 
och noga som jag borde. Gröna blad + 
blommor = fint nog för mig!

Andra året vi hade huset (1991), så rev jag den gamla betong-
trappan och plexiglastaket. Byggde denna farstukvist
 av råtimmer. Snickarglädje de luxe i 33 år!

Jasminen jag fick av pappa och mamma
1990, trivs bra och blommar rikligt.

Klimatis, solrosor, krasse och blandade vildblommor.
Det funkar bra att odla i gamla hinkar och zinkbaljor.
Klimatisen är över 3 meter hög. (Den vita horisontala 
plankan är på exakt 3 meters höjd, i underkant).

Krasse är ju en lättodlad blomma. Trivs mot söderväggen.

Årets första solros blommar (på baksidan).
Ca 3½ meter hög.

Ta-da! Jag fixade ett nytt pass i december 2022.
Det var bara 3 månader efter Helenas bortgång.
Jag behövde ha ett hopp inför framtiden. Lyckades 
dock förlägga det nya passet, - innan det kom till 
användning. I söndagskväll hittade jag det, igen.
Mot världen, - och vidare! (Åtminstone i tanken).

Onsdagsmorgon och del 2 av semestern börjar idag.   
- 8 lediga arbetsdagar innan höstens arbete startar. 
Givetvis lagas det matlådor. Idag blev det makaroner 
med kycklinggrillkorv och makaronipudding.
3 av lådorna  flyttar till Helenas mamma.

Semester - Då tränar man med trädfällning och 
vedansamling. - Jag har ju ingen eldstad. Jag 
blir ju varm när jag jobbar, sen får andra bli
 varma i vinter, - när min elmätare snurrar fort.
Direkt-el som uppvärmning, är lagom roligt
när kylan kommer... Hoppas jag minns hur 
varm jag var när jag sågade detta...
Accumulerade varma minnen.

Började gapskratta när jag sågade ner några träd och plötsligt 
hittar min långa stålstege. - Bara "något" fastvuxen i träden. Tid 
är relativt, men borde nog sågat ner slyn för några år sedan. Totalt
 4 stammar på över 20 cm i diameter/st, omfamnar stegen.

Första kubikmetern ligger på torkning. Jag
har ju "bara" en tigersåg, men det funkar
hyfsat att avverka lite övermoget sly.

Svettig gubbe. Sparar pengar på att motionera
med såg och yxa hemma, istället för gym. 

 - TIMBER! Lekstugan ser liten ut. 
Den är "bara" 2 meter hög.

Torsdag morgon. Skittles godkänner dagens matlådor. Falsk 
lövbiff, ostfylld kalkonfilé, färsk pasta med rökt skinka
och paprikasås. 4 st lådor till Helenas mamma. 

Det är mysigt att kramas!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar