fredag 28 juni 2024

SEMESTER!

 Vad betyder ordet "semester" för dig? - För mig finns det 5 olika saker ordet semester väcker. Dessa är ganska så olika utifrån vilken ålder jag hade när de hände. För semestern är faktiskt mer än bara ledigt från arbetet, för mig i alla fall. Givetvis så beror upplevelsen och förväntan på denna semester, helt på förutsättningarna. Är du frisk? Har du pengar? Är du ensam? Är ni en familj? Är du i behov av ensamtid? Vill du vara supersocial?

Semesterbild 1: När jag var barn så arrenderade vi under många år en liten stuga på 15 kvadratmete, vid Östanå slott, strax utanför Gränna. Detta blev som ett andra hem för mig. Jag, mamma, pappa, mormor och morfar umgicks, på dessa få kvadratmeter. Jag var alltid medelpunkten. Fick börja köra moped när jag var 10 år... Hämtade vatten ur en gårdspump. Gjorde behoven på ett utedass. Vi fiskade mycket i sjön Bunn, kräftor, gäddor, aborrar och en och annan gös. Vi hade STORA odlingar. Svamp och bärplock på sommar/höst var viktigt. Utöver detta så åkte vi minst en vecka till havet på semestern. Öland, Varberg eller Västervik, blev det oftast. Ofta tältade vi. Så min barndoms semestrar var lyckliga med mycket utetid, bad, lek och ett stort avbräck mot vardagen. Pappa och morfar, som bägge jobbade mycket i vardagen, stängde av och njöt av semestern.

Semesterbild 2: När jag åkte ut på semesterresor med kompisar. Ofta blev det ganska så "blöta" tillställningar. De första resorna med kompisar började vid 15-års ålder. Man prövade att stå på egna ben i den stora vuxenvärlden. Jag ville uppleva semestern på ett liknande sätt som jag hade gjort i yngre dagar med familjen.  Där blev det dock ganska så tydligt att vissa hade i barndomen haft ett sommarhus i Båstad medan andra aldrig hade varit på semester vid havet, överhuvudtaget. Så skillnaderna på våra  förväntningar var stora. 

Semesterbild 3: När jag fick äran att bli pappa så började en ny era med semestern. Först ville jag lära barnen allt, som jag själv hade fått uppleva som liten. Det funkade dock inte. Jag räckte inte till... Jag skulle ju bygga på huset under semestern, fixa med bilen och även hinna vara familjefar. Några år gick det bra och barnen fick nog en del fina minnen. När mitt och barnens mammas förhållande började bli ansträngt, så blev det mer och mer renovering av allt, på hemmaplan, för mig, medan hon och barnen ibland var på semester. Så tyvärr lyckades jag inte över tid att ge barnen det jag ville ge dom. Detta är givetvis sorgligt. När vi hade delat oss så blev det dock mer, - när jag hade barnen så var dom nummer 1. Så dom har fått en hyfsad bild av vad en semester är och bör vara (enligt mig). Både jag och deras mamma brukade vara på semester nån vecka var med dom, vid havet.

Semesterbild 4: När jag och Helena träffades så ville jag ge henne och hennes barn allt som jag och även mina barn hade upplevt på våra semestrar. Dom var dock inte speciellt intresserade av mina idéer och försök. Dom tyckte ofta att det var viktigare att sitta länge runt köksbordet och prata eller spela spel tillsammans. Jag hade ju husvagn och ville gärna åka ut med den, för att riktigt "känna" av semestern. Helena var en stor husvagnsmotståndare. Enligt hennes schablonbild så gick alla runt i matchande träningsoveraller och man hade inget privatliv. Så trots mina idoga försök lyckades jag bara få med henne ut i vagnen 2 gånger. - Sedan sålde vi vagnen. Socialt bra semestrar utan större utsvävningar blev det istället. - Oftast på hemmaplan..

Semesterbild 5: Det är där jag är idag. Hur ska jag fira semestern? Ensam. Jo, det är faktiskt så att något jag inte insåg innan Helena dog, - var hur satans ensamt det blir när partnern dött. Det är dessutom bara upp till mig att ändra på det.   Jag har ju dessutom inte haft någon riktig semester på 6 år då jag varit sjukskriven. Dåligt allmäntillstånd + fattigt med pengar + Helenas sjukdom. Jag känner att jag borde göra mycket och njuta mycket av ledigheten. Men vad? Det är nästan så ångsten kommer och knackar på dörren med hälsningen: - VAR AKTIV! Hur ska jag orka vara så aktiv? Jag ska börja med att handla hem lite nytt sänglinne och köksattiraljer på Ikea. Sedan blir det minst en gårdsauktion med en jobbarkompis. Träffa barn och barnbarn. Funderar på att ta en riktig långdag vid havet i Västervik med hundarna. Ev så skulle jag kunna sova i bilen en natt så vi får 2 dagar med bräckt batten och lite havskänsla. Så gubben kommer inte bara att sitta still. Sedan hoppas jag det blir lite spontana träffar med gött folk. Så nu är det helt upp till mig att skapa en bra, semesterbild  5. Nästa år får vi se om jag återigen vill ha samma semsterbild 5.

Plaza del Dahlstrand. Trevligt med grönskan.
I december är det 35 år sedan vi köpte huset.

Jasminen har börjat blomma. Jag fick den av
 pappa och mamma när vi köpte huset 89/90.

Nästa år ska huset få lite ny färg.

Jag kunde inte förmå mig att klippa bort alla 
vildsådda prästkragar. Dom får vara kvar 
några veckor till innan klipparen får skörda.

Inga jättesolrosor än, men vänta bara...
Förra året så blev den högsta 345 cm.
Klimatisen är ca 260 cm redan.

På baksidan har jag min "plantskola" för senare
 utplantering. Tur att det där med "senare" - är 
relativt... Solrosorna är ca 190 cm.

Lite småplantor på tillväxt.

Tv tomater. Th gurkorna börjar blomma, - bägga sådda från frö.

De Amerikanska blåbären verkar trivas.

Jodå, jag har grönsaker så jag överlever...

Om jag orkar så ska det nästa år, här byggas
 vidare på trallgolvet. Det blir även ett enkelt 
utekök. Allt finns redan till köksdelen,
 så "bara" mitt arbete som ska till,
+ ett lass med trallgolv.

Blommor och grönheter med och utan Alvina.

Fredagskväll och imorgon börjar semestern.
Grillad flankstek med rostad potatis, grillade 
körsbärstomater, paprika, kalkonbaconlindad
lök, padrones, vitlöksdipp samt ett riktigt 
gott vin jag fick av en jobbarkompis.

Köpte denna på lokala Coop. En mix av körs-
bärstomater, padrones och olja samt salt. 
Bara att ställa på grillen eller in i ugnen.
Endast 40:- för underbara nyttigheter!

Gjorde ett långkok på en gammal fläskkarré 
jag hittade vid rensning av frysen i
 torsdags. - Smakade bra!

Råkade ugnbaka en regnbågsfirre i 
onsdags. Smidigt, gott och bra mat.

En lång historia kort. Anita och jag skulle ta några kontroller på 
"#hittaut" i måndagskväll. Jag missbedömer avstånd över ett
gyttjedike. - Mina byxor är egentligen ljusgrå...

Dubbel mentalitet. Samtidigt som fd biblioteksarbetaren får
utslag av bokhanteringen, så blir fritidsPeter lycklig över 
barnens uppfinningsrikedom. "Filt-och-bok-koja".




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar