fredag 21 juni 2024

Trevlig midsommar!

 Midsommar - Vilken konstig högtid. Jag älskar ju våren, när dagarna blir längre och allt grönskar och man får börja skörda lite primörer. När nu sommaren gjort entré så borde allt vara på topp. Tyvärr så kan jag inte bortse ifrån att idag är det den ljusaste dagen på hela året. Från och med imorgon så blir det mörkare igen. Det finns dock tid för att njuta av livet innan dess att gummistövlar och vinterjackan åter ska användas dagligen... Det finns dock stora paralleller till hur livet ibland ser ut. - När allt byggs upp och slutar med att man når toppen. - Sen raseras allt och det blir mörkare och dystrare. Nu ska vi dock inte deppa utan njuta! Idag blir det både färskpotatis, sallad, gräslök och dill från egen odling. Dessutom en sillbit som Coop levererat. Har även en lite snaps kvar, som jag fick av Sabina (Helenas dotter) julen 2021. Ja, jag vet - jag är en spritmissbrukare... - Spriten dunstar bort här hos mig. Men känner man inte för att dricka så kanske man ska låta bli.

Jobbar en vecka till. Sedan blir det 2 veckors semester v 27-28. Jobb vecka 29 + måndag och tisdag v 30 på "jourfritids i Runneryd". Sedan är jag ledig resten av vecka 30 + hela 31. Så det blir 18 arbetsdagar semester. - Inte så illa för en nyanställd grundlärare på fritidshem. V 32 och hela hösten blir det arbete i fritids för tvåorna. Jag kommer att gå på schema, fullt ut. Hela våren har jag ju varit vikarie och ersättare när någon har varit sjuk. Ser fram emot att testa detta. - Jag har ju dock inga problem att hoppa mellan olika grupper och olika personal. Skoj att jag fortfarande är så flexibel att jag trivs med både fast arbete och "hoppa runt"-arbete. Ska bli så underbart härligt att få ha riktig semester. När jag under många år innan har varit sjukskriven, så blir ju semestern bara en vanlig sjukdag, inte en semesterdag. Nu när jag åter är en "hel" människa som arbetar och har riktig semester, så vill jag verkligen njuta av semestern med ALLT! Sol, bad, lite husfix, grillningar, trevliga träffar med vänner, osv - hoppas jag det ska bli.

Ikväll är jag bortbjuden på grillning och lite vinintag. Det var förra onsdagen som jag fick ett trevligt samtal: "- Hej, vad gör du i midsommar? - Inget planerat, men det låter ju lovande att du frågar", svarar jag. "- Vill du komma till mig och grilla, på midsommaraftonen? - Ja", svarar jag fort som rackan, - innan hon ändrade sig. Nu i onsdags så frågade jag henne vad jag skulle ta med. "- Ett gott humör", svarade hon då. - Va fan köper man det? Är det öppet i "gott-humör-butiken" idag? Tänk om hon bara hade sagt en flaska vin, ett kylskåp eller något sådant, som hade varit möjliigt att fixa... - Nä, ett gott humör, ska det promt vara... Hoppas innerligt att jag lyckas i kväll, med att ha det goda humöret.

Satt ute igår kväll och njöt av kvällen.
Glad midsommar!

Trevlig midsommar!

Beviet på att även en sliten, gammal
man kan komma vidare i livet.

Testade att ta upp ett potatisstånd. Det var
inte mycket under, men det var något.

Potatisblasten är underbart hög och vacker.

Ofta missar man det enkla å vackra i tillvaron.
Se bara på denna underbara potatisblomma.

Mina odlingar håller i år, en bra nivå.

Lök, purjo, spenat och sallad, mm verkar
 älska mina odlingslådor.

Sommarsolen värmer skönt på kvällarna.

Hundarna vill inte gå in, ens på kvällarna.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar