söndag 4 augusti 2024

Semester del 8 --> Nu blir det vardag i 11 månader.

 Jag hade grymt hög ställda mål med min första "riktiga" semester på 6-års tid. Många av dessa infriades! Jag har stängt av så mycket (och njutit av ledigheten) att det känns som att jag idag (söndag), måste försöka starta "jobbhjärnan". Igår kväll kom Anita hit, så jag tvingade i henne lite mat och vin. "Arma kvinnor" ska man ju ta hand om... - För att vara tydlig. Anita är den av alla kvinnor jag mött i livet, som minst behöver stöd av en gubbjävel. Hon är en äkta, stark kvinna med skinn på näsan, om det behövs säga stopp. Min fina plan för kvällen föll redan på välkomstdrinken... Jag serverade en Bellini. En härlig sommardrink gjord på persika och prosecco. Nu blev det en kvarts väntan för min gäst innan jag fick fram den. (Hon får vara eld och hundvakt, medan jag leker i köket). - Smaken var dock ok. Sedan blev det förrätt: En toast med surimi, sallad (givetvis egenodlad), aioli och rostade padrones. Till detta dracks en välkyld Riesling. Sedan blev det dags för "den riktiga maten": Grillspjut (80 cm) på fläskkött, padrones, grillade cocktailtomater, grillad minpaprika, grillad (egenodlad) potatis, aioli, baconlindad chili-grillost samt en sallad som i sin helhet fångades i landet hos mig: plocksallad, salate rosso, mangold, salladslök och ruccola. Jag ÄLSKAR att hämta fräscha grönheter på landet, skölja, (laga vid behov) och äta. Odlingsromantiker är nog ännu en titel att skriva upp på visitkortet.  Plötsligt ropar mina grannar över staketet och bjöd oss på en bosnisk maträtt som var ny för oss, båda två. - Supergott! - Vilka sköna grannar man har. Lite prosecco råkade hitta ner i glasen. Sedan hade någon felavlad bonnläpp beställt regn... - På vår "fira-av-semestern-grill! Det var inte snyggt gjort. Som väl är så sitter ju min uteplats/grillplats samman med ett hus, så vi flyttade in i köket. - Ha, där fick du din jädra regn-beställare! Lite glass och en ny flaska vitt. Sedan blev det lite snacks och Anitas favorité: - Min egenodlade gurka. Hon njuter av den smakrika, ekologiska gurkan som jag drivit upp från frö. Hon är dock snäll och delar med sig några småbitar till hundarna...  - Jag får väl köpa en egen på Coop...

När Anita startade sin semester för 4 veckor sedan, så bjöd jag in henne på en "Äntligen-semester-grill". Sedan började hon jobba med sitt hus och hann inte njuta av semestern, så mycket. Då fick jag hit henne på en "mitt-i-semestern-grill". Igår blev det ju "fira-av-semestern-grill". Så vi har klarat av 3 grillningar på semestern, tillsammans, samt ett krogbesök med livemusik, efter en "pajad maträtt" hos henne innan. - Alltså en guddomligt god vegopaj med fetaost, äggstanning, soltorkade tomater och spenat. Ganska så bra gjort, tycker jag. 4 mattillfällen på 4 veckor, - vi sköter oss! Sedan har det blivit några kaffe-sittningar också. Jag har dessutom varit ute i Eksjö 2 gånger och träffat Maria på lunch. Jag bjöd in alla 7 barnen med respektive hit, till mig, på en försenad "Pingst-grill" i början av min semester. Tyvärr så var flera iväg på annat, men vi blev några som träffades. Så min första riktiga semester på många år har varit trevlig. Jag har dessutom varit mer social än jag har varit på många år. Även en AW (After Work) med arbetskollegorna har hunnits med. Jag har dessutom varit i Falkenberg och grattat Hampus, mitt bonusbarnbarn på 1-årskalas. Installerade en tvättmaskin hos Helenas mamma. Så nu har jag fått upp tempot. Ska försöka att vara hyfsat aktiv fortsatt i höst. 

Nu är allt det nedsågade huggit och klart. Blåsor i händerna och småsår, bjuder jag på. - Så mycket ljusare det har blivit på bakgården. Det finns mer som ska tas ner, men jag måste hela min kropp lite innan nästa omgång. Det finns en rejäl laddning 40-50 cm klabbar, som jag körde till Anita som inte är klyvda än, men det får torka lite först så ska jag jobba mig smal, - eller åtminstone, svett med yxa i hand senare i sommar/höst.... 

Förlåt mitt babbel om vikt, men jag är så stolt. - Mest över välbefinnandet, men även att det blir allt lättare att promenera 5 km i hyfsat tempo. Midjemåttet har minskat med sjuka 16 cm! Om jag ska nå mitt mål så måste jag antagligen träna hårdare och inkludera gymträning. Jag har på 7 månader kapat bort 15 kilo fläsk från min kropp. Endast genom bättre kost och rörelse. Jag äter varje dag fortfarande 2 lagade mål med mat. Inga bantningspulver eller fastor. Endast bra mat: Kyckling, fisk och mycket grönsaker har varit en nyckel för mig, så här långt. Enkelt, smidigt och gott! 

Start nyårsafton 2023:              122 kg   

Målvikt nyårsafton 2024         100 kg

Målvikt nyårsafton 2025           90 kg

Målvikt midsommar:               110 kg 

Invägd vikt midsommarafton: 109.7 kg

Invägning 4 augusti:                107 kg

Kan jag en fet, tröstätande, stillasittande gubbe gå ner 15 kilo på 7 månader - då är faktiskt allt möjligt! Det enda som krävs är motivation och lite "jävlar anamma". Nu i höst jobbar jag ju halvtid och ska försöka hitta en bra rytm mellan arbete och motion, för välbefinnande. trodde att jag skulle få svårt att hålla momentum under semestern, men icke: - 2,7 sedan midsommar. OCH NEJ!!! Jag ska inte bli ett streck. Jag är ju kraftigt byggd och har bestämt att absolut inte gå under 80 kg. Är man en nästan 60-årig gubbe så funkar det inte att gå ner halva sin vikt, för att hamna på ett bra BMI. Jag vill inte ha mängder av uttänjt skinn som fladdrar på kroppen. Övervikten som man burit stora delar av livet, sedan 90-talet, är en del av mig. Skillnaden är att jag tröståt kopiösa mängder under Helenas cancertid och även efter att hon gått bort. Gick upp ca 30 kilo, efter hennes cancerbesked (2018). Nu har jag börjat städa upp mitt liv. Det finns mycket att ta tag i - men vem har bråttom. Njut av de dagar som du får! 


Jobba på egen hand...

Jag köpte ju en ny kedjesåg. Det underlättade arbetet.
Någon får det varmt i vinter. Jag blev ju varm
av arbetet och ska försöka minnas denna 
värme när kylan kommer i vinter.
- Accumulera varma tankar.

Hmmm, det var kanske inte en bra ide att
fälla de STORA körsbärsträden. Det blir
mycket att hantera efteråt.

"The hairdressers car" är välfylld. Tänka att i min lilla "fjollbil"
får det plats 1½ kubikmeter ved... Denna veden ska jag
klyva hemma hos Anita i sensommar/höst.

Hårfrisörskebilen niger så fint med 1½ kubikmeter 
ved lastad överallt i hela bilen...

En eftermiddags klyvning och jag lättade 1.4 kg!
Nu hämtar ju vikten ifatt delvis igen.
Men attan vad jag svettades...

Tips från coachen: - Hur man lurar hem en 
intet ont anande kvinna på en grillkväll. 
Lite god dryck och en egenodlad gurka. 
Skicka bilden med frågan: - Grillning?
-Vilken kvinna kan säga nej till det?

Sista fredag på semestern så frågade jag mina följeslagare
om dom ville ha grillat. Som vanligt så svarade ingen
 men ingen sa heller nej. Så det blev grillning. 
Med Skittles, Trissan, Vilda och Alvina 
- en härlig fredagskväll i byhålan.

Jag och hundarna njöt av korv med bröd och tillbehör.
Vad slår egentligen korv med bröd å nån pilsner 
en skön sommarkväll. Hundarna fick dela på
 en korv med bröd och räksallad på.
Inga klagomål inkom!

Anita ville inte vara med på bild, 
men ibland är gubben snabb.
Obs! - gurkan.

Kvällen är slut. - Gurkan är slut. Peter är slut. 
Go´natt, bloggen är slut!

(På engelska: The evening is a slut, the cucumber is a slut, 
Peter is a slut. Good night, the blogg is a slut!)

Ber om ursäkt för min dåliga humor, men bjuder gärna på den, ändå.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar