torsdag 15 augusti 2024

Imorgon skulle Helena ha fyllt 60 år.

 Orättvist, åt hel-ete, osv är lätt att säga. Tyvärr så kommer ovälkomna sjukdomar, livsöden och annat objudet, ändå och hälsar på många, förr eller senare. Både jag och Helena fick ganska så tidigt i livet börja kämpa för vardagen. Utan insatsen med "ett hårt pannben", så rasade allt. Ekonomi, familjeliv, arbete, osv. Helt ok, - det är många som har det kämpigt och valet att lägga sig ner och vänta på döden, istället för att kämpa vidare, känns inte lockande. Visst är det jobbigt när man själv varit tvungen att kämpa för att existera, medan vissa människor i ens närhet kan skita i det mesta och ändå löser sig allt, för dom. Men som redan sagts, orättvist - JA! Ändå är det bara att böja ner huvudet och kämpa. Jag förväntar mig en klapp på axeln av Sankte Per när jag kommer dit: "Bra jobbat" hoppas jag att han säger. Säger varken han eller någon annan något så får väl tystnaden vara talande. 

Helena fick inte uppleva vare sig sin 59-årsdag eller morgondagens 60 år. Orättvist är ordet. När en så livskraftig person måste vika in hovarna i förtid, så känns mycket meningslöst. Dock är det ju så att alternativen är 2. Passivt acceptera orättvisan och sitta och vänta på döden, - eller kämpa på, vi som fortfarande lever och kan. Jag tycker att Helenas död gav oss (närstående), en chans att fortsätta våra liv. Om inte vi försöker, som fått chansen att leva vidare, vad f-n har då Helenas liv varit värt? 

Idag började skolan "på riktigt". Jag har varit med på frukosten för fritidsbarnen och sedan har jag varit med som stöd i en 2á klass. Skoj att vara igång! Nu ska jag bara hitta in i rollen som "dagtidare" på skolan. Förra terminen så var jag ju vikarie, när någon var sjuk. Denna termin är jag anställd som lärare i fritidshem. Så denna veckan har jag 3 morgonomsorger, med frukost och 1 stängning av skolan (fritids) 18,30. Att få ihop detta på en halvtidstjänst är ett mirakel, men det funkar ganska så bra, så här långt. Trivs riktigt bra med både barn och övrig personal. Mitt knä har fortfarande inte lossnat från kroppen! Smärta? - Nja, lite lagom. Men jag kan nästan gå utan att halta. Snittat över 11000 steg/dag denna veckan, än så länge. - Mot framtiden och vidare!

Helena 29/5 2021, Taberg. Imorgon 
skulle hon ha fyllt 60 år.

På Tabergs topp 29 maj 2021.

Så här skrev jag på fb, när farstukvisten ÄNTLIGEN fick 
en soffa, - lagom till Helenas 56-årsdag (16/8-2020). 
  Nu, redan? Planerade farstukvisten redan när huset
 köptes 1989. Skulle bygga en bänk direkt när 
jag byggde farstukvisten 1991, men... 
Igår började jag och slutförde även projektet: 
"Front side ass bench". Så 30 års planerande och 
2 timmars byggande, så var det klart. 
Ps, godkänd av madame H. ds.

Hade fikabesök i torsdags
eftermiddag av Elisabeth.
Mina solrosor är STORA!
(Det är Elisabeth i vita kjolen).

Ta-da! Dags för ännu ett hål i bältet.

Nu är jag anställd, på riktigt i Nässjö kommun.
Har fått en leasingdator.

Ser inte så mycket ut för världen, men 
satan så goda. - Egenodlad mangold.
Jag kallar dessa för mangold-dolmar.

Kycklingbröstfilé och kycklinglever med grönheter.
Yummie, yummie!

10 matlådor med vettig lunchmat.

"Bara" fjärde gången man fräser bort de nya
farthindren... Hur vore det att planera 
först, - bygga sen?

Vilda vill smaka husses asiatiska kycklinggryta.

Äppelträdet firar 5 år. - Första året med
 ordentligt med äpplen.

Lördagsmys: Kalkonschnitzel med paprikasås.
Tillagad i min nya maskin, se nedan.

Har köpt en airfryer. - Sent ska syndaren vakna...

Förvälld svamp, redo för vinterns nöjesmåltider.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar