onsdag 1 maj 2024

ÄNTLIGEN!

 Min goe son - Johan, sa för några dagar seda att "- Fan va ditt staket ser ut!" Han hade helt rätt. När jag och Kerstin (barnens mamma), tittade på huset i december 1989, så sa både jag och hon att - Steket måste vi måla, eller byta ut. Huset hade gröna eternitplattor och staketet var piss-grönt... Huset har jag ju panelat (2 ggr om). Först blev huset ljusgrått efter att jag panelat hela huset första gången. Sedan solgult. I samband med tillbygget bytte jag till ny panel på hela huset. När Helena och jag slagit ihop våra flockar med barn, så blev det falurött. Tyvärr så har jag inte kommit till att måla eller byta staketet på alla dessa år...

Idag på morgonen kom Johan med färg, penslar och sin egen arbetskraft. Vi startade på var sin sida och matade på. Kl 12 hade vi målat hela långsidan. Jag har ju 22 meter tomtgräns mot gatan. Färgen var slut och vi behövde fylla på lite energi. Så det blev en resa till Nässjö och inköp av mer färg, penslar och sedan fick MAX mätta våra magar. Väl hemma igen så målade vi sista 1½ metern på andra sidan uppfarten. Nu är allt klart! Dessutom tyckte Johan att min "fina" brevlåda hade gjort sitt. Jag fick den av mina föräldrar när min gamla sprängdes en påskafton för ca 25 år sedan. - Den var då redan begagnad efter några år hos dom. Så den har 30 - 35 års användande på sitt samvete. Helena brukade vilja köpa brevlåda, - men jag ansåg att de flesta var för dyra eller hade fel design. Idag blev det en ny. - Inte pga designen, - utan helt beroende på att det var omöjligt att skruva upp den gamla, solblekta, buckliga lådan igen. En tråkig (men ny) brevlåda är faktiskt bättre att ha, så länge, - tills dess att jag hittar min designfavorit. 

Bästa 1:a maj på MÅNGA år!

Efter dagens målningsarbete blev det bara lite planterande. Idag fick solrosor, kålrötter, chili och brytbönor hamna i jorden. Dessutom blev det vattnat, så nu håller vi tummar och tår för att det växer ordentligt. Jag är nu klar med ca 85 % av det som odlas på baksidan. Blommor och framsidans planteringar återstår. Imorgon ska jag handla växter så både mormor och morfars grav får något grönt Givetvis blir det även lite nytt och fräscht, på mamma och pappas grav. Helena ligger ju begravd i en minneslund så hon får se på blommorna hemma hos mig istället.

Min överkropp börjar laga sig igen efter att axeln pajat i lördags. Jag fick hjälp av en sjukgymnast att tejpa upp axeln, så jag inte frestar på trasiga ligament, i onödan. Han gjorde dessutom en tydlig demonstration om hur 30 kg mindre vikt på gubben, gör att påfrestningen på mina gnälliga knän minskar i förhållande till vikten. Mina knän förlorade nästan all värk när jag stod och lastade av 30 kg. Så nu är det "bara" att plocka bort 30 kg på gubbakroppen...

Slutresultat. Samma staket som tidigare, men det har fått 
ny färg för första gången på mer än 35 år. Observera
 att det sitter en ny brevlåda i äkta "plastic"...

Nu är det "bara" resten kvar...  Huset måste ju
 matcha staketet, - så nu måste jag fortsätta.

The "Hjälpsamma-Johan". Från idé till slutresultat.
Förvandlingen från piss-grönt till svart.

It´s a long way to go...  (kl 09.30).
Obs! Den ärvda gamla plåtlådan.

Jodå, gubben har lagat mat och fixat matlådor.
Här är det tisdagens fläskfilégryta.

Gjorde ett gäng med matlådor till Helenas mamma
 i tisdags morgon. 2 x fläskfilé gryta, Kalkon-Wallen-
bergare, kyckling nuggets och Vaggeryds korv.

Denna pärla kommer att bli till salu, - inom en snar framtid.
Fullservad Seat, med ny diff, kamrem, mm. En fullutrustad 
fin familjebil. Min vinröda Citrôen är inte till salu!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar