torsdag 9 maj 2024

Show must go on...

 Mina knän är ömma, svullna och i behov av en artros-operation. Jag kan få en operation ganska så snart efter att jag sagt: - NU! Jag röntgade knäna 2018. Då graderades min knäartros till det som är den näst högsta graden. Sedan dess har det blivit ganska så mycket sämre. Så nu borde jag göra något åt situationen. Dock är det flera olika saker som står för/emot på "gungbrädan".

+ Slippa värk

+ kunna röra mig mer

+ Bättre välbefinnande.

---------------///-----------------

- 8 veckors konvalescens efter operationen.

- Då jag inte har ett "tills vidare jobb". = 0 kronor in under denna tid.

- Man kan endast göra operationen 1 gång. Sedan är det kört. Ska jag kämpa några år till?

Så hur man än vänder sig så är ju rumpan bak... Sista veckorna har mitt högra knä börjat hoppa snett, så att knäleden hamnar vid sidan av skålen. Dett gör så ont så det svartnar för ögonen. Sista veckorna har detta skett  5 - 10 gånger/dag. Mitt vänstra knä hamnar "bara" snett 1-2 gånger i veckan. Så nu har jag gnällt klart för denna gång. - Förlåt, men det är inte alltid smidigt att heta Peter, då nästan allt strular för mig. Att ta ett beslut när själva orsaken hamnar i kölvattnet är inte lätt.

---...---...---

Idag har Anita och jag tagit tag i sommararbetet ordentligt. - Vi har varit ute i skogen och jagat kontroller. Kommunens orienteringsklubbar har gått samman och fixat en motionskarta över varje tätort. Där finns ett gäng med kontroller. Dessa sitter ute under sommaren. Så när andan faller på så tar man några kontroller. Både jag och Anita har ett förflutet i orienteringsklubben. Vi var bägge aktiva för 40-50 år sedan. Så idag har vi dammat av kunskaperna. Vi hittade alla kontroller vi sökte och kom dessutom hem igen efteråt. Vi hade med min Skittles och Anita tog med hans son Alfons, som bor hos henne. Dessa bägge testosteronstinna hanar har inte alltid dragit jämnt. - Bägge är ju avelshanar med egna revir. Idag funkade det dock helt ok, trots lite "bröstande" och morrande. När vi åter landade hos Anita så kröp det flera fästingar på hundarna. Så bägge fick låna duschen. Efter fika för oss 2-benta gick resan hem till övriga flocken igen för Skittles. - Tikarna i flocken tyckte att han luktade gott. - Både doft av Alfons (och Livia) samt nyduschad. 

---...---...---

ÄNTLIGEN är gatan asfalterad igen. Som vi har väntat. Man höll på en stor del av hösten med byte av VA-ledningar och breddning av trottoar. Sedan gick ett av företagen i konkurs. Så då blev det stopp tills kommunen gjorde en ny upphandling. Nu ligger asfalten både på trottoar och gata. Så nu bor jag åter i civilisationen inte i ett grustag/getto...

---...---...---

Jag har idag fått borra ännu ett nytt hål i bältet. Vågen går sakta nedåt men omfånget minskar snabbare. Midjemåttet har minskat med 12 cm. Då jag har bundit mycket vätska den sista tiden, - trots vätskedrivande, så är vikten svår att säga något om. Den studsar på 1-1.5 kg/dag. Jag har dock en positiv kurva på vikten, - ca 10 kg sedan nyår. Då stod dessutom vikten still i 2 månader. Så det går på rätt håll. Mycket grönsaker och frukt får ersätta det feta och översötade jag tidigare åt. "Bara" resten kvar... Har ju fortfarande målet på - 22 kg, till nyår att införliva. När sen facebookgruppen "köttkoma" hade en tävling som heter "hälsokampen" från nyår till midsommar. Så hängde jag på den. Jag tog då samma mål som till nyår = minus 22 kg. Tyvärr har jag inte orkat träna på gym, som planerat. Så jag har fått inse att mitt egna mål på 22 kg mindre till nyår, är det jag ska sikta på.

Suveränt bra sätt att få folk ur sofforna.
Ut i skogen och njut av naturen!

Dagens bästa! Anita och Skittles samt mina
svettiga fingrar som håller kartan.

I tisdags var det bara trottoaren kvar.
Den asfalterades i onsdags.

Efter många stunders funderande, så handlade jag
 i onsdags färg till bröstpanel i kök och rum.
"Bara" resten kvar...

Kvällsgodis för "den mindre modellen av Peter".






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar