torsdag 16 maj 2024

Fritidshemmens dag.

Fritidshemmets dag firades i onsdags på Nyhemsskolan, Nässjö. Barnen fick fritt utlopp att måla och skriva på den nya asfalten med markkritor, (går bort när det regnar). Vatten-"kanoner" fick träffa legoklossar. Ansiktsmålning, musik och lek. Nyhems egna variant på glassbil kom och delade ut piggelin till alla barn - det var kollegan, Veronika som körde runt med en trehjuling och hade glass i en tunna på släpet. Givetvis till tonerna som brukar höras: "...- Vi lurar små barn, vi lurar små barn - med våran glassreklam...". Kaffe och chokladboll fanns för vuxna besökare. En trevlig dag på en trevlig skola.

Min kusin och hennes man plockade lite ramslök till mig. Nu har jag använt ramslök i nästan all mat som lagats sista veckan. - Nu är det vår på riktigt när det både doftar och smakar ramslök om maten. Jag gjorde även en smarrig nässelsoppa förra veckan. - Givetvis serverad med ett kokt ägg simmandes i soppan... Tack och bock!

Nu är alla årets grönsaker/blommor i marken. Jag är ju en food-junkie, då jag ofta övervärderar matens värde. Jag är även en obotlig odlings-junkie... Jag erkänner, jag blir ändå avslöjad av alla som ser min trädgård. Sallad, mangold, spenat, purjo, lök, salladslök, portlak, morot, kålrot, solrosor, buskbönor, vaxböna, gurka, ruccola, dill och potatis har redan kommit upp ur jorden och hälsat på våren.

I onsdags ringde Anita och frågade om vi inte skulle ut i skogen och pricka av några ytterligare kontroller på årets "hitta ut". Klart jag ställer på det. Trevligt sällskap, motion och lite gymnastik för de små grå, med kartnavigering, - det är ju en superbra onsdagskväll. Landade på totalt 15 632 steg på onsdagen. Mina ben funkar bra, bortsett från att knäna är glappa, (liksom käften)...

Jag är som tidigare sagt en total food-junkie. Hittade pimenton och extrarökt chipotle i Spanien som levererades igår efter en vecka på Europas vägar. Pimenton är rökt paprikapulver som fått rökas i mellan 13-15 dagar över ekved. Ger en underbar rökdoft och smak i grytor och röror. Chipotle är väl lite mer känt. Det är rökt chili, oftast jalpêno. Den jag beställde, är både nertorkad och välrökt, så man får både smak, doft och karraktär av dessa.

Har också beställt 4 grillcylindrar att grilla grönsaker i. Har bjudit in en, intet ont anande, kvinna på grillat på lördag kväll. - Tänk om det bara blir grönsaker på grillen... Recention kommer i nästa blogg.

 
Fritidshemmets dag firades i onsdags på min arbetsplats.

Många markkritor användes...

Alla våra 4 fritidshem deltog.

Blivande konstnärer fanns det gott om.

Barnen skrev själva många bra saker.

Jepp! - Gäller alla!

Statement!

Något gör man nog rätt på min arbetsplats...

Plötsligt hördes glassbilens signatur. Det var dock
en glasscykel som kördes av kollegan Veronika. 
Hon hade en tunna full med glass på släpet.
Minst sagt uppskattat...

För 5 år sedan gjorde Helena en stor synnervsundersökning
i Linköping. På hemvägen hälsade vi på Helenas faster
Margareta (Syster Birgitta) i Vadstena. 

Ledig måndag innebar att jag gjorde pannbiff 
med lök. Riktig husmanskost är ju så rätt.

Lagade 1½kg kycklingfilé samtidigt som pann-
biffen. Nu är det buffrat för bra micromat.

Tv - extrarökt chipotle, th - extrarökt pimenton.
Jo tack, jag gillar röksmak och arom.

Frågan är varför mina smalben "blommar":
1, jag borde haft långbyxor på när vi var i
skogen bland hallonris, nyponbuskar, mm.
2, rosfeber?
3, bältros?

Kålrot, chili, solros och buskbönor.
Nässlorna i förgrunden odlas inte.
Dom kommer ändå.

Lök i olika kategorier.

Spenat, sallad, mangold och purjolök.

Sallad med purjo i bakgrunden.

Tidig-potatis.




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar