söndag 19 maj 2024

"- VÅR bästa tid är nu...."

Jag och Helena började för ett gäng med år sedan, att ha "Pingstgrillen" här hemma hos oss. Då kom hennes barn, mina barn och deras respektive, samt mina barns mamma, Kerstin. Vi brukar ha lite knytkalasaktigt. Vi har 2 kolgrillar och spis/ugn igång inne också. Så ingen behöver gå hem hungrig. Tyvärr hade många av barnen i år bokat upp pingsthelgen på annat. Så vi flyttar fram Pingstgrillen till annat datum. - Med andra ord så får det bli en "Alternativ-datums-grillning á la Pingst". 

Dock blev det grillat igår, ändå.Jag bjöd in min goa vän Anita på lite lördags trevligheter. Igår satt jag och Anita ute länge. Vi startade med grillning vid 18 och sen blev vi sittandes till kl 24. Det var fortfarande skönt ute. Då vi bägge har förlorat våra partners, så har vi ju en god insikt i livet som ofrivilligt ensam. Så det var som vanligt allt mellan skratt, lite bus och några tårar, när vi pratar om våra saknade partners. Vi kör ju bägge utan vare sig filter eller skyddsnät. Så samtal och diskussioner får vara både högt och lågt - helt utan tabu. Dagens rubrik kommer sig av att vi båda älskar just denna årstid. Våren i full blom. Tyvärr så är denna tid lite för snabb med att övergå i sommar. - Inte för att det är fel på sommaren, men tänk om man kunde få bromsa årstiden lite just nu, och njuta lite extra i allt detta sköna.

Som vanligt kan jag ju inte riktigt begränsa mig. Så det blev en 3-rätters, där förrätten och desserten var enkla och smidiga att servera. Däremot så satsade jag på varmrätten. Jag fick för några veckor sedan ett tips av en kollega på fritids. Hon hade sett en internetshop som sålde billiga grönsaks-cylindrar att grilla grönsaker i. Så jag letade upp dessa och beställde. - Dock var jag tvungen att köpa 4 för att ordern skulle expedieras. I fredags fick "tips-kollegan" 1 och igår fick Anita 1. Nu har jag 2 kvar. Det funkade helt klart ok att ha denna cylinder fylld med paprika, lök, selleri och fänkål, - direkt på grillgallret. Normalt vill ju gärna grönheterna hoppa ner  springorna i gallret och landa i kolbädden. Igår rymde inte en endaste lite grönhet!  Både jag och min gäst var nöjda med kött och grönheterna. På bordet fanns givetvis en grönsallad med salladslök i, samt en vitlöksdipp som också fått lite salladslök i sig. - Är det salladslökssäsong - så är det!

Förrätt: Grillad grön sparris inrullad i kycklingbacon. Dryck: En välkyld Riesling, Reserve från Alsace.

Varmrätt: Grillad entrecôte med grillade grönheter (pak choy, fänkål, körsbärstomat, paprika, lök och stjälkselleri). Grillad färskpotatis med flingsalt.

Dessert: En kolastrut från Sia-glass, (serverades dock utan salladslök)... Dryck Pizzolato (en lättdrucken flaska bubbel som är frisk utan att ta över).

Senare på kvällen blev det lite lakrits och cheeze ballz. Dryck: Black Tower

Idag ska vi försöka ta oss tid att gå ut med våra respektive hanhundar i jakt på lite kontroller (Hitta ut). Det finns en risk att jag går bort det extrahull jag "tvingade" i mig igår... - Tänk om jag blir rynkig...

Mina grönheter växer så det knakar. Det fullständigt exploderar nu. Gurkorna är, från frö, efter 13 dagar i jorden, uppe 8-10 cm. Sallad kan jag antagligen börja skörda nästa helg. kålrötterna verkar älska denna odlingssäsong. Av 130 satta frön har jag över 120 plantor... - Om någon vill ha lite kålrotsplantor, - hojta till.



Varmrätten smakade bra.

Ska man gå efter vilka personer 
som hundarna gillar, så...

Trissan stjäler gärna husses stol.

Ack, denna ljuva tid!

Anita får Skittles att framstå som en
lydnadshund, endast med hjälp av
cheeze ballz i handen.

Före och efter. Festen är slut!

Helenas mamma ska få smaka lite grillat.

Dagen efter, portionera upp resterna.

Anita hade med en bukett syrener från sin trädgård.

Grillcylindern till grönsaker.

Hittade en gammal "ko-tavla" som man använde förr i ladu-
gårdarna. Jag hade en barndomsvän som bodde på en aktiv 
lantgård. Vi smakade på spenvarm mjölk, vandrade med
ungdjur i grimskaft, mm. Så när jag såg denna tavla
på en loppis, för 45 kronor, spelades bilder från
min barndom upp på nytt. #flashback


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar