söndag 5 maj 2024

Grillpremiär - nästan...

 Igår kväll var jag bortbjuden på lite korvgrillning med vin till (förstås). Jag fick ett trevligt SMS i torsdags med en inbjudan. Givetvis fanns det bara ett svarsalternativ. När jag var 4 hus ifrån kvällens värdhus, så bankar Tor med hammaren och himlen börjar släppa ifrån sig väta - ORDENTLIGT! Värdinnan kämpade tappert och tänkte grilla ute, trots hällregnet... - Jag skrattade där hon stod på uteplatsen iförd regnjacka medan grillen rök och pyste. Då insåg hon själv att det var bättre att ge sig denna gången. Det blir dock 10 av 10 poäng för försöket. Så grillen som värdinnan hade fått fin glöd i, fick stå ensam ute i regnet, medan det blev stekt korv inne istället. Med rätt sällskap så funkade det givetvis bra det också. Grillpremiären får dock vänta lite till. 

Jag sa det till värdinnan igår kväll. Min morfar brukade säga: "- Nu har man ju gjort tempot". Detta sa morfar ofta om vi hade fiskat utan att få något. Letat svamp utan större fångst, osv. Igår så gjorde hon verkligen "tempot". Att sen regn och åska ville ha oss inne, var inte hennes fel.

Jag har planterat nästan allt nu. Det är MYCKET! Några få saker återstår, då marktemperaturen inte är så hög än, trots de sista dagarnas härliga väder. Samtidigt så har ju förodlingen inomhus, varit full av plantor. Några försådder/plantor är fortfarande för små för utsättning på kalljord, men snart... 

Har planterat penseér på kykogården hos mammuten å papputen. Ska åka till Brånerydskyrkogården i  Huskvarna i eftermiddag (när gårdagens vin lämnat kroppen) och plantera hos mormor och morfar också. Sedan blir det nog en tur för mig och hundarna att jaga lite ramslök. Jag gillar att göra ramslökspesto och även att baka grovt, saftigt rågbröd med ramslök i. Nässlor ska plockas igen. Nässelsoppa med ett kokt ägg i, är en klar vårfavorit. Så nu får naturen bjuda lite på mat och goda vårprimörer. 

Söndag: - Då gör man paj. Det är sen gammalt.

Pajbottnar på väg att förgräddas. Den stora pajen med färsk 
spenat, rökt strimlad kalkon, paprika, purjo, färsk chili, ägg-
stanning och ost. Den lilla med tärnad, grillad kyckling, 
chili, ost, purjo och paprika. Det blir en paj-vecka.

Lite "porrigt" med spenaten i botten och alla 
godsakerna som samsas i kalkonpajen.

Lördagens lyx. - Hemknåpad köttsoppa.

Nötköttsgryta med harissa (grön chilipasta) 
och grönsaker, blev oxå lagat i lördags.

När grönsakslådan inte räcker till. 
- Har man rätt mix på maten då. 

Plötsligt händer det! Man målar staketet den 1/5.
Dagen efter har det dragit till sig en väghyvel.
Snacka om dragningskraft... Imorgon börjar
dom asfaltera vägen. - Så efterlängtat!

Spenat - sådd på kalljord 28/4, 
har redan börjat gro.

Envis kvinna som tänkte grilla ute, 
- trots det "fuktiga" vädret. 

Beviset! - När Tor svänger hammaren och
släpper väta över oss. - Då går det att äta inne!

Alfons njuter av att kela med matte. Jag har ju halvfoder
på denna härliga hane. Så ev blir han far till någon kull.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar