söndag 28 april 2024

Vår på riktigt!

Ännu en vecka har rusat iväg. Jag är trött men nöjd med tillvaron. Det enda som saknas är väl det jag brukar säga: - En härlig kvinna med taskigt omdöme, - så hon står ut med mig. Helena brukade bli arg när jag sa att det var så bra att hon hade så dåligt omdöme att hon valt att leva med mig. 

På jobbet snurrar allt på. Ystra barn vill göra allt i vårvärmen. Jag "flaxar" runt en hel del mellan olika fritidsavdelningar, vilket är helt ok. Jag är ju väldigt anpassningsbar som individ. På Nyhemsskolan där jag jobbar, har vi 4 olika fritidsavdelningar, (förskoleklass, 1:an, 2:an och maxi som är från åk 3 och uppåt). Denna veckan som gått, så har jag främst varit i 2:an och 1:an samt lite i förskoleklassen. Jag ska vara i 1:an om ingen personal är sjuk på någon annan avdelning. Så vi kan säga att jag nästan fungerar som en form av poolarbetare. - Passar mig perfekt! Nu har jag ju arbete fram till skolavslutningen. Om det blir fortsättning eller ej är oklart. Dock så har jag ju insett att jag fortfarande kan hoppa in och jobba med barn. Så denna våren har varit jobbig, då jag varit tvungen att tvinga igång gubbens vilande muskler och kropp. Jag är så glad över att jag faktiskt duger till något, efter alla 23 år på Kabe, där jag ofta fick veta hur värdelös jag var. - Även att det inte var sant så tar man ju slutligen till sig av det negativa.

I lördags fick jag besök av Johan och Thore. Johan bytte däck åt mig. Thore cyklade mest, men hjälpte till med däckskiftet också. Efter vi hade "däckat", så krävde Thore att vi skulle gå till pumptrack-banan. Han var ju tvungen att testa sin nya cykel. Som vanligt så är han duktig men kör lite fortare än han hanterar. Det är ju det som gör att man blir snabb (efter att man lärt sig var gränsen är, the hard way). Vågar man inte testa lite fortare än man behärskar så blir man ju inte snabbast. Han har en grym balans för sina 6 år. Thore går för guld i speedway eller cross! Vänta bara några år...

Söndagen har ägnats åt plantering. Jag är ju som vanligt knäpp och odlar mer än jag borde... Det är ju så härligt att få hämta sina grönheter på landet. Tyvärr så odlar jag väl mer än jag egentligen orkar hålla koll på. Det ska ju vattnas, rensas, gallras, kupas och pratas med också. - Grönheterna har ju också känslor... Nu vet ni var jag är i sommar, med baken i vädret och näsan i landet. Om jag orkar så blir det en planteringsrunda senare i eftermiddag igen.

Söndag 21/4. Hopp om våren.

Måndag 22/4 - Nej, våren rymde igen.

I fredags var det "rastbibliotek" på Nyhems-
skolan + dans på skolgården.
Härligt ställe att jobba på!

Så mycket arbete - Så lite "se ut"... Gjorde en chili com carne -
inspirerad röra med bönor, lök, paprika chili, nörfärs, fänkål, mm.
Rullade till dolmar i en nyfångad vitkål (som fortfarande var grön).
Smörslungade sugersnaps med rostade sesamfrön och ugnsrostade
fantasticatomater. Orkade inte lägga upp. Smakade dock riktigt bra!

Barnarbete är bra! Åtminstone när det är mitt
barnbarn, Thore som ber att få hjälpa till.

Som belöning för hjulbytet, fick Thore lite godis 
och testa nya cykeln på Pumptrack-banan.
Pappa är varvräknare...

Thore testar gränserna på sin nya cykel 
med bakåttramp. Nära en vurpa men 
denna goa 6-åring har bra balans.

Lördagskväll och jag belönade mig efter en 
vecka som haft mycket motion och vettigt ätande 
- med lite grillat. Konstigt att jag helst belönar
mig själv med mat. Det vore ju bättre att belöna
sig med mer motion, välbefinnande, osv.

Årets odlingar. Detta är endast det jag odlar
i pallkragar, mm på baksidan. Blommor och
stora grönsaker mm tillkommer.


Hmmm... Skulle ju minska ner på odlandet.
Det gick " - så där".

The Plantage a´la Dahlstrand 2024 edition!

Söndagsnöje: Plantera massor!

Hade missat några lökar förra hösten.
Dom har övervintrat i odlingslådan.
Dom fick flytta in i en gammal fälg
från en Volvo 940. Hillbilly-onion.

dl
Uppstart på årets odlingar.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar