söndag 14 april 2024

Mot våren i full fart.

 Äntligen börjar våren dyka upp *(förhoppningsvis på riktigt). Musöronen på lövträden syns överallt. Jag har i helgen vågat sätta ännu mer i förodlingen inne. Nu är diverse blommor och stora bönor i jord. Jag är ju en riktig vår och sommar älskare. Så nu ska jag göra allt för att njuta så mycket som möjligt. 8 säckar med planteringsjord hemköpta så jag kan mixa upp lite med den gamla hemma. Njut!

Denna veckan har jag jobbat på det vi kallar Maxi. Det är en fritidshemsavdelning för årskurs 3 och uppåt (9-11 år). Det har funkat riktigt bra. Nästa vecka ska jag jobba på fritids för förskoleklassbarn. Dom är 5-6 år. Sedan har jag inte mer skrivit på papper än, men muntligt så verkar det finnas goda utsikter till att få fortsätta på skolan jag jobbat på sedan 10 januari. Så härligt att få känna att jag fortfarande kan jobba 50% och klara av det. För bara 5 år sedan fanns inga alternativ mer än sjukskrivning eller pension. Så att jag klarat av att komma hit, där jag är idag, känns underbart. 

Fick i torsdags ett sms med en inbjudan till lördagsmiddag med vin. Precis vad som behövs för att få gubben att må kanon. Så nu har jag laddat med att kyla en tetra med vin, inhandlat tulpaner till värdinnan. Rakat mig och tvagat av gubbakroppen. Med andra ord så är jag nästan mänsklig. Värdinnan bjöd på en saftig kycklingfilé, sås, ugnsrostade potatisklyftor och morötter, samt en smaskig sallad och tzatziki. Senare blev det även glass med hallon till kaffet. Skumpa och lite vitt dracks, som vanligt också. Nice! 

För 19 månader sedan dog Helena. Jag trodde att mitt dåvarnade liv skulle bli permanent, men vilken utveckling. Från att vaka, stötta och dela medicin, torka spyor (efter cellgiftsbehandling) mm. I mångt och mycket stod mitt och Helenas liv på tomgång, under våra sjukdomsår. Jag njuter av att klara av jobb, lite trevliga träffar med sunda människor, - vin, mat och prat. Lite fikastunder, mm. Livet är på väg tillbaka, för mig. - Precis vad Helena ville. Sen är resan lång, men välbefinnande i stunden, är ett stort steg för att kunna vara nöjd med sig själv och sitt liv. 

Har köpt majblommor. Har på nära håll sett hur 1á-majblomme-kommitén stöttat familjer som varit utanför systemet. Det imponerade på mig, så klart man köper några blommor och stöttar verksamheten. 

Inser att jag varit usel på att fota annat än mat under veckan. Så här kommer massa matbilder och en på en lånehund. Det är Nannas Eddie. Min yngsta son Johan har ju Thore ihop med Nanna och idag (söndag) åkte dom till Skövdes äventyrsbad, tillsammans. Helt klart en bra familjeaktivitet. När mina barn var små, brukade jag åka till Sävsjö badhus med dom. - Det gäller att ge barnen en rötblöta, - utan att ta sig vatten över huvudet...

Söndagsfest! Köttsoppa som kommer att serveras
 med varm ostmacka.

Jag började veckan på topp. Rostade grönheter med kyckling,
en het rosmarinsås, potatis och ugnsrostade fantastica-tomater.

Pasta med kalkonbacon/ostsås. Kokt blomkål med kalkonbacon/
tomatsås, samt friterad blomkål+kokt dito med kalkonbaconsås.

Husmansfavorit. Välstekt köttig falukorv med stuvade makaroner.

Lördagstillverkning av lite matlådor. Bland annat: lövbiffs-
rullader med himmelsk sås. Korv stroganoff med ris.

Söndagens matlådefix: Köttsoppa, wiener-grillkorv, sous vide-
lagad fläskkotlett med smakrik sås, köttbullar i tomatsås.
- Let the new week begin!

The Eddie. - En härlig Dansk-Svensk gårdshund.
Hemmahörande i Äng.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar