söndag 7 april 2024

Från snö till nytt hopp om våren.

 Veckans början stavades SNÖ. Aldrig roligt för oss vårälskare att se massa vitt elände i april. Idag (söndag) har jag satt första sådden med tidig potatis. - Jag vet att jag är tidigt ute, men har till 4 olika sådder, då jag har gott om sättpotatis. Så är det "tveksamt" väder, blir det ny plantering varannan vecka. Blir det fint väder så kommer jag att sätta nya potatisar varje vecka. I sommar ska jag njuta av den tidiga vårens arbete!

Alla fröer är nu inköpta för säsongen. Ev blir det ett inköp till på pak choy. - Jag gillar ju verkligen kålväxter, så... (beror det på att jag är ett kålhuvud?). Inköpta fröer: gul lök, salladslök, purjolök, brytbönor, vaxbönor, rosen(blom)-bönor, persilja, morot, dill, penat, mangold, gurka, tomat, sallad, citronmeliss, mynta, chili, portlak, kålrot, rödbeta och oregano. Dessutom övervintrade Amerikanska blåbär, solrosor, månads-smultron, luktärtor, mm. Så det blir 2 mer saker detta år, än föregående. - Tur att jag bara har mig själv att diskutera med, vad man lägger sin fritid på...

Jag var ganska trött i fredags. Så fredag kväll och en stor del av lördagen softade jag. Lagat lite god mat och småpysslat lite. Idag kom lite fikabesök, och förgyllde dagen. Alltid skoj att få besök. Då solen visade sig på eftermiddagen, så blev det en långpromenad med de 4 småhundarna. 

Förra veckan var det tungt med alltför mycket ensamtid, för mig. - Nu beror det ju endast på mig själv. Visst, Helenas bortgång är ju ett skäl, men jag kan söka efter vänner och bryta min självvalda isolering, på egen hand. Jag är ju en "stor" pojk... Denna vecka har varit betydligt mer harmonisk. Jag har varit ensam lika mycket denna veckan, - bara en fika idag där jag har njutit av sällskapet. MEN jag har tänkt och agerat på ett bättre sätt, mot mig själv.

Imorgon ska Alvina och jag in till veterinären och kontrollera om det är valpar i magen på henne efter tjuvparningen, för 4 veckor sedan. Då regelverket är stenhårt, så blir det tyvärr abortspruta för henne om det är valpar. 


Hmmm, aprilväder...

Inte alla uppskattar snö i april. Påskens stolta
blommor slokar under snön.

Skönt att jag har kvar vinterdäcken på.

Dagen före stod jag och planterade
 vid denna skottkärran.

Efter endast 7 dagar längtar kålrötterna efter att få 
komma ut. Om jag sätter ut dom kommer dom nog
att vilja komma in igen. #vårtvekan

Nu är de efterbeställda plattorna också hemma. 
Nu är det "bara" montering kvar.

Jag älskar ju rostade grönheter. På lördagskvällen
fixade jag till en långpanna med detta godis.
Nu har jag till hela den kommande veckan.
Tömmer ju grönsakslådan på allt som passar.
I denna blev det: aubergine, broccoli,
 morot, purjo, zucchini, palsternacka, kålrabbi,
 ingefära, vitkål, paprika och champinjoner.

Kokt potatis, en gräddig pepparsås, benfri fläskkotlett och 
skönheter, eller förlåt. - Grönheter ska det vara...
Recept på en god lördag.

Kyckling med het rosmarinsås blev söndagsprojektet.
Nu finns det flera matlådor som smakar fest.

Skyltat och klart potatissådd nummer 1.
Ska sätta med 1-2 veckors intervall.
Om något förstörs av vädret, 
så finns det ändå kvar.

Sätter potatis i gamla hundbäddar. En plastlåda är en plastlåda. 
- Dessutom redan klar med dränerhål i botten för regnvatten.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar