tisdag 2 maj 2023

Internet har återvänt. - Äntligen


Detta skrev jag 16/4 - men har inte kunnat lägga ut det på internet, förrän nu. Då jag varit utan internet så kommer det snart mer uppdateringar i bloggen. I´m back!

 Jag har varit lite hängig och andningen/halsen har inte varit bästa vänner med min önskan att träna, sista veckorna. Så antal träningstillfällen har varit lätta att räkna = 0! Tyvärr så har ju inte magen dragit ihop sig, när jag sitter still och äter… Så nu har jag mer att jobba bort igen. - Inte allt, som jag sanerade bort förra månaden men lite (+2½ kg). Så håll gärna lite tummar för att mina lungor och hals vill vara med igen på resan mot “Beach - 2024”. Undanflykter är ju inte det vackraste men väl användbara när soffan varit för skön…
 
Ofta händer det inget, av det man önskar, på länge. Sen händer nästan allt på en gång. Så har det varit sista tiden för mig. Först så har flera veckor varit otäckt intetsägande och likadana. Beige, beige och åter en beige känsla. Inget utöver det vanliga händer. Det är lite pulvermos och kokt varmkorv över livet, i stort. - Helt ok men inte speciellt upphetsande. Sen är jag hos samtalsterapeuten på fredagen och plötsligt verkar det som om allt trevligt händer samtidigt… Har hon tvingat min omgivning att sparka igång mig? I fredags så började jag med att besöka återvinningsstationen vid Kungsporten i Huskvarna. Där pantade jag massor av pet-flaskor: 294 kronor att använda i matvaruaffärer. Därefter blev det ett besök hos min samtalsterapeut som hetsar mig lagom mycket. Vidare till Stora Coop och inlösen av barnens födelsedags present - ett presentkort. Så jag fick en ny soda stream-maskin, (den gamla har dött), för panten och presentkortet. Sen blev det givetvis lite annat också. Ett stopp på Hemmahallen för att hämta 300 liter plantjord, så plantor och frön kan få trivas i ny jord. Sen syndade jag lite med en kycklingburgare på Max.

Väl hemma så frågade min arbetskollega, Karin om jag inte ville hänga med ut och äta på kvällen. Så det blev lite Thailändskt på Coco-Thai i Nässjö på kvällen. Karin, jag och hennes Per, smaskade och njöt av den smakrika maten. Jag valde att köra så drack bara sockerfri dricka. Så syndiga Peter åt både en minilunch på Max och en stabil middag på Coco-Thai, - samma dag! Utfyllt skinn - de luxe!

I lördags så pysslades det ordentligt i trädgårdsodlingen. Gödning, jord och ogräsrensning fick kroppen mör. När jag kom in från trädgården så ringde det. - Det var en kompis som ville gå med sina hundar (köpta av mig), och undrade om jag ville följa med. - Klart jag ville! Trevligt sällskap och gemensamma intressen gör ju att det inte är jobbigt att gå. Med rätt sällskap och lite solsken, samt gärna några hundar i koppel så går ju allt så mycket lättare. Lite fika efter hundpromenaden och trevligt snack vid köksbordet. När jag åter var ensam, så tog jag fram lite rött, till maten. Vad passar bättre än en hemknåpad pizza med fläskfilé, bea-sås och ett glas rött. Tror det flesta italienarna i världen hade gett mig godkänt för smakerna och sagt “Si” till detta. Så nu har jag njutit av god mat och dryck igen.

Idag, söndag så har jag planterat morötter, persiljerot, bönor, sallad och mangold på kalljord. Jag har även ställt ut pelargonerna (“Mårbacka” som vi köpte för 6 år sedan, som jag har lyckats hålla vid liv i lågtemp, varje vinter), så dom ska härdas lite. Dom får komma in i kväll igen, men imorgon är det dags för dom att smaka på blåst och vårvindar igen. - Det viktigaste idag var dock att fira mitt barnbarn, Joel - som fyllde 1 år. Så nu har det både sjungits och “tååtats” (det finns inga r i nord-västra Småland). Bilar, böcker som spelar sånger och där det finns djurläten att lyssna på, fick Joel att njuta av uppmärksamheten. Nästa barnbarn att fira blir Thore, som kommer att firas hos mig 1 maj. Det var svårt att få ihop gänget på den traditionella “Pingstgrillen”, så vi gör en special i år och firar Thore och grillar samtidigt på 1 maj. Thores pappa, Johan är på utbildning i Tyskland, och landar i Sverige igen, strax innan, - så det blir lite smidigare för honom att inte behöva fixa fest för Thores 5-årsdag.

Foto A Dahlstrand/Grundberg. Världens lyckligaste 1-åring.

Klart man åker bobby-car, 
- innan den är uppe ur paketen...

Blomkålspuré med ajvarkryddade cevapcici,
grönheter, - en perfekt lunchlåda.

Nya koppel till Idun och Vilda. Ska man gå kurs så
 får man nytt koppel - Det är sen gammalt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar