onsdag 3 maj 2023

Here we go - again!

 Nu är jag tillbaka på internet och i cybervärlden. Det har varit mycket vardag och bara lite fest, under de veckor jag varit utan IT. Fördelen med att vara utan internet är att jag har lagt energi på städning, röjning av diverse "surdegar" (pappershögar, mm) samt uteplanteringarna. Jag är för tillfället riktigt tillfreds med mig själv. Detta trots att min kropp inte riktigt lyder mig. Jag har ramlat och dunkat i marken, handlöst - utan att fatta vad som hände. - Det är definitivt inte Peter i normalläge... En bula och lite skrapmärken i pannan, samt krokiga glasögon, blev resultatet. - Det värsta var dock att jag skrämde Idun - min unghund som jag hade i koppel. När husse plötsligt ramlar som en kapad fura, så undrar givetvis lilla tiken vad husse gör. 

Jag har funderat på framtiden och jag vill vidare, mer och mer. Livet efter Helena är åter spännande. Att få chansen att forma resten av livet, är en ynnest. Jag vet inte var något bär men jag är glad att jag har valmöjligheterna i min egna hand. Jag har bestämt att jag ska unna mig något extra i sommar. Om det blir en resa eller någon upplevelse, - det är ännu oklart men, njuta av något extra ska jag göra. Pass och pengabunten ligger och väntar.

Alvina har valpar i magen. Igår kände jag de små liven röra sig, för första gången. Hon ska valpa om tidigast 2 veckor men hon har gått över tiden alla 3 tidigare kullar. Så antagligen kommer det att dröja minst 3 veckor ytterligare. Hennes spenar har utvecklats ordentligt. Man brukar säga att antal mjölkrika spenar visar hur många valpar det blir. - I så fall blir det 5-6 valpar. Jag parade henne tidigt i höglöpet för att inte få så många valpar, - det verkar ha funkat så där...

Stefan & Linda kom med sina hundar och sov över en natt (tors-fred). Fredag till måndag var de på landslagsuttagning i agility i Upplands Väsby. Trots att Stefan lyckades med 4 felfria lopp så räckte inte tiden riktigt till en plats i landslaget. Att Stefan och hans Nelly springer och tävlar i högsta klassen och har kvalat in till SM, säger mycket.

1 maj så slog vi samman både Thores 5-årsfest och pingstgrillen (en familjetradition) på 1´a maj. Alla Dahlstrandare och barnens mamma kom. Simonssonsklanen var tyvärr förhindrade att vara med denna gång. Trots regning start av dagen så chansade jag på attg vara ute och vi hade uppehåll, men svalt. Lek och bus för barnen ute samt grillning av medhavda godsaker. Sen gick vi in och då blev det hemknåpad tårta, made by Johan, Thore och Julia. Kaffe, sång och paketöppning avslutade dagen. En riktigt mysig familjedag med extra allt!


Helenas mamma fyller år i slutet av april - 
varje år! Då får hon sin favorit: - smörgåstårta.
Sen blev det visst en till mig och Karin (chefen) oxå.

Blivande tomatplantor, har sparat "tomatkärnor" från förra året.

Jodå, gubben fixar mat ibland. Här blev det köttfärslimpa och 
kålpudding. - Det ska va gött å leva..

Thores 5-årskalas firades på 1 maj. Thore njöt, 
vi sjöng och lite grillat + fika smakade gott.

Kusinerna Thore och Julia testar gungorna på
 "Buslandet Fantasia", som jag byggde 2021, när
 Helena låg inlagd och dagarna var lååånga...

Nu är Thore "en hel hand" gammal!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar