söndag 28 maj 2023

Mors dag.

 Första mors dag - utan modern i huset... Känns konstigt. Det är idag 8½ månad sedan som cancern blev övermäktig. Vi brukade alltid fixa lite mat eller fika och samla så många av kidzen som möjligt. Att det nu är tomt, är väl ganska så lätt att förstå. Jag ska inte deppa ner mig i sorgesnack, eller klyschor om att allt var bättre förr. Det var i alla fall roligt att fira mors dag, - när Helena fanns kvar ibland oss. Nu så struntar jag i firandet. Dock tycker jag bestämt att alla mammor är värda lite extra uppskattning, helst varje dag på året, men visa gärna lite extra idag. När "mor" är borta så är det kört. 

---...---...---

Helenas dotter Sanna skrev idag på facebook: Idag är det morsdag så jag vill prata lite om min.

Hon var en av dom starkaste och mest genuina person jag mött. Hon har varit en klippa för alla i sin närhet, och det skulle ta lååång tid för mig att berätta om allt hon gjort för mig.
Många av mina bra barndomsminnen var när man vaknade tidigt på morgonen och mamma hade redan gått upp och börjat skriva på en av sina böcker, låtar eller skolarbeten. Minns med värme när hon sjöng sin version av Georgia on my mind (har försökt hitta någon som sjunger den som hon men har inte hittat). Hon var en kreativ själ som både höll på med att skriva böcker, filmmanus, dikter och sångtexter. Förutom det så sjöng hon och spelade gitarr och även målade. Hennes passion för musik har inspirerat mig till att hålla på med musik.
Jag kan antagligen skriva en massa mer men väljer att avsluta med att säga att jag är tacksam att jag fick just dig som min mamma och jag är glad att vi fick 31 år tillsammans! Älskar dig mamma

---...---...---

Jag åkte ner till kyrkogården med lobelior till mamma och pappas grav. Ska snart sätta en margurit istället för penséerna, som fått vara med sedan tidig vår. Hos Helena i minneslunden tände jag istället ett ljus. Det var en hel del som satt buketter vid minneslunden. - Det var riktigt fint. - Då kan ju alla få dela på dom, även dom som saknar efterlevande. - Smart i jämfört med egen gravvård, där det endast är de begravda som uppmärksammas.

Tidningsreportage om kampen för
att få rätt hjälp till Sanna. foto Sanna.

Helena. foto Sanna.

Bild & text: Camilla Bergman.

Mamma och pappa har fått vila tillsammans
 på samma plats, sedan 2004.

Minneslunden (utan namnplakett) i Forserum.

3 ljus brann i den "anonyma" ljushållaren, 
medan det var 12-15 i den hållaren för, med
plakett, namngivna i minneslunden.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar