måndag 10 april 2023

Påskdagslunch

 Påsklunchen detta året blev på påskdagen. Sanna med hunden Tassa och Bina med Albin (ingen hund), kom och smakade av årets tema - Kyckling. Ugnsgrillade en majskyckling på 1.8 kg i en stekpåse med färdig kryddblandning för just kyckling: "medelhavskryddor". Sedan måste man ju ha köttbullar till jul, påsk och midsommar. - Man är väl ingen barbar heller... Detta året blev det färdigköpta kycklingköttbullar som jag brynte på lite i stekpannan med kycklingsalt på, blev helt ok. Gjorde en smarrig sås med vätskan från kycklingen, kycklingbujong och lite kycklingfond. Ok då, lite grädde gick också ner i såsen. ägghalvom med majonäs och räkor (glömde dekorera med dill). Sen var det ju svårt att följa årets kyckling-tema i övrigt. Löksill och en ny sort med äpple och gräslök testades. Äpple och gräslök lyfte den lilla sillen till nya höjder! "- Väldigt komplex i smaken" sa ena dottern, och jag kan bara hålla med.Sen hade jag ett fat med mixsallad och så ugnsrostade jag körsbärs-kvist-tomater med lite rapsolja, flingsalt och örtsalt. Man må ju ha något nyttigt från växtriket på bordet.

Jag fick ett STORT påskägg med skraplotter, påskgodis och hemgjorda praliner som Sanna hade gjort. Tack å bock! Har sparat några praliner till fikat i eftermiddag. - Då ska jag njuta - igen! 

Trevlig fortsättning på det sista lilla av påsken och njut av solen - Det ska jag göra!


Efter maten så kom jag ihåg att fota... Påskdagens lunch 
med döttrarna Sanna och Bina samt Binas Albin.

Påskdagens huvudgäst. 1.8 kg majskyckling.

Ta-da! Sill, ägghalvor, ugnsstekta tomater, kyck-
lingen, kyllingköttbullar, potatis och en grym sås!

Mindre än hälften av vad jag brukar fixa till
påsklunch, när barnen kommer, men gott var det!

Så glad att man fortfarande har möjlighet att få 
sin nödvändiga medicin, - utan att behöva råna folk 
på stan. Medicin/sjukvårds-subventionen är bäst -
Då kan även en gubbjävel ha en chans att leva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar