fredag 1 mars 2024

Efter 2 månaders medveten krympning av gubbens omfång.

Jag försöker ju få gubbakroppen att fungera bättre. Ett steg är att gå ner i vikt. Ett annat att få lite bättre kondition. Starten på nyårsdagen visade 122 kg på vågen. Jag har satt ett mål på under 100 kg på nästa nyår. MEN! Sen kom en facebookgrupp, som heter köttkoma och började diskutera att gå ner i vikt kollektivt - Trots att vi älskar god mat. Där pratade man om att försöka jaga kilon fram till midsommaraftonen. Givetvis hängde jag på... Så istället för att ta ett år på mig att gå ner de första 22 kilo (för att hamna under 100), så blev det samma mål men på bara ett knappt halvår. OM jag klarar att komma under 100 till midsommar så ska jag plocka bort ytterligare 10 kg till nyår. - Så beroende på hur jag klarar "midsommarmålet" ska jag på nyår 2024 väga max 100 kg eller max 90.  

Efter vecka 9 av 25 så har jag nu gått ner 9.2 kg. Enligt plan skulle det ha varit 7.92 kilo ner på söndag (3/3). Så jag ligger före planeringen. Nu gäller det att fortsätta på samma väg. Ooooommmm jag lyckas hålla samma tempo så landar jag på 98.6 kilo på midsommaraftonen. Så nu måste jag nog börja träna... "Beach 2024" blir nog hyfsad, men "Beach 2025" kommer att bli grym! Jag ligger nu konstant mellan 6500 - 8200 steg/dag. Innan mitt nya vikariat på Nyhemsskolan och min "viktreduktions-resa" så hade jag mellan 2300 - 3000 steg/dag. Så det är inte bara maten som är ändrad på.

Imorgon är det en stor dag i huset. Jag ska borra ett nytt hål i bältet. Jag har nu gått ner ca 1½ storlek i midjemått. Det är vid sådana tillfällen man verkligen ser resultat svart på vitt. I torsdags var fritidsgruppen jag jobbar med, i skogen. Plötsligt kommer en personal och skrattar när hon ser mig. "- Vad har jag gjort nu?", frågar jag. "- Kolla in dina överdragsbyxor" säger hon. När jag tittar ner, så har dom glidit ner till knävecken... - Tur jag hade vanliga byxor under. Dags att fixa hängslen till överdragsbyxorna. Det är faktiskt skoj att det märks så mycket redan.

Äntligen lite hopp om vårvindar. Fotat i 
trädgården. Idag har jag börjat köpa 
upp fröer till årets odlingar.
En härlig tid väntar...

Grönsaker är nyttiga för fete-Peter. Här pak choy med ris,
 kryddig kycklinggryta sallad och tomat.

Rostade grönheter och kalkonköttbullar - 
ett gott och magert alternativ.

Tada! Tänk att det kan vara så lätt, roligt
och stimulerande att tappa i vikt.

4 trötta pälsklingar som får mycket motion när 
husse flänger runt, varv på varv i byn.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar