lördag 30 mars 2024

Minnen, mat, vår och framtid.

Ibland blir jag lite nostalgisk. Jag tänker dels på mitt och Helenas liv med en flock kidz. Dels på mitt och Kerstins liv, när våra barn var små samt även på min egen uppväxt med mamma å pappa. Just helger som t ex påsk är ju "familjehelger". Då är det jobbigt att bara ha minnen. Minnen är ju bra men tomheten när man endast pratar några ord med personalen i lokala coop, på hela dagen.  I övrigt så pratar jag endast med hundarna. Givetvis är allt självförvållat, men faktum är att livet ter sig väldigt olika vid olika tillfällen, under livsresan.

Ikväll (påskafton) ska jag äta en av mina favoriträtter. Smördegsinbakad fläskfilé med kantarellfyllning. Till detta blir det klyftpotatis och rödvinssås. Sedan får vi se vad jag plockar fram ur den sprängfyllda frysen, till söndag och måndagsmiddagarna. Jag har insett att proppfulla frysar inte är nödvändigt. Har ju levt många år på existensminimum, pga sjukdom. Så jag har nog lurat mig själv att handla hem mycket på extrapris och buffra. Nu har jag ju en halvtidslön och halvtidspension att leva på, så jag behöver definitivt inte leva på detta sätt. givetvis är det en trygghet att ha mat i frysen, men 50 kg fläskkött, 30 kg kyckling, 5 kg fisk, 17 limpor bröd och 40 kg förvälda kantareller? Nä, jag kan nog klara mig med mindre buffert...

Nu när vårblommorna börjar synas, flyttfåglar återvända och motorcyklar och fin-bilar åter dyker upp. - Då är allt så mycket lättare än under de mörka månaderna. Jag är en obotlig vår och sommar älskare. Egentligen borde jag tända en brasa, elda upp det gamla och lämna mitt gamla "mög". Flytta ner till min favoritplats på Österlen och bara njuta av resten av livet. Ljusare, mildare och lättare att andas den rena luften. Trivs ju här på småländska höglandet, men ibland lockar "det gröna gräset".

Jag har ju fått förlängt på vikariatet till den 19 april. Långsiktigt vet jag inte vart jag ska styra resten av livet, men försöker att vara lite mindre Peter (som helst vill planera allt) och bara flyta med, istället. Det är inte lätt att lära gamla hundar sitta, brukar man ju säga. - Det är inte lätt att ändra gamla gubbar heller! 

Jag har en lista i huvudet, på saker jag vill göra. Dock så säger både energi och plånbok: - Lugna ner dig! De saker som står först är: Sanera mina tänder. Lägga in ny våtrumsmatta i badrummet. Nytt golv i köket. Nytt golv i levnadsrummet. Trappa upp till bakgården. Ett växthus. Gjuta vidare på muren, mellan nedre och övre trädgård. Osv, osv, osv... Listan är lång. Nu väntar jag bara på lottovinsten, sen ska jag göra allt!

Mamma och pappa nyförlovade på Tranås stadshotell 
nyårsafton 1959. 

Idag är det exakt 20 år sedan mamma dog. Pappa höll ut 
16 dagar längre och dog den 15 april 2004.


För 12 år sedan funderade denna gubben på om han 
skulle satsa allt på en karriär som rockstjärna och leva 
i sus och dus. Nu är det i brus (tinnitus) och gammalt hus.

Ännu ett hål i "svångremmen" behövdes.
Vågen står tämligen still, men omfånget minskar.

Köttgryta på g.

4 port fläskköttgryta, - gott med mycket grönheter i.

Hemstompat rotmos med fläskkorv.

Fläskpannkaka.

Äntligen har löpperioden tagit slut. - Nu kan hela 
flocken återigen vara samlad.

Vårkänslor hos hobbyodlaren resulerar ofta i förkultiveringar,
 både här och där... Kålrot, salladslök, månadssmultron, 
brytbönor och chili fick hamna i första lådan.

Vårtecken i gräsmattan.

Totalfusk - men ack så gott! Köpte färdig risotto
med sparris på Lidl för 12:- Hade sen även 
färdig salladskyckling i frysen. Dock 
skivade jag grönsakerna själv...

JAAAA! Jag hittade exakt likadana kakelplattor i Tyskland. 
Helena köpte in dessa 2019, jag behövde komplettera.
Nu är dom på resa hit till "Plaza del Dahlstrand".




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar