lördag 16 december 2023

God Jul å Gott Nytt År!



Jul och nyårshälsning!


Eller är det ett elektroniskt julkort? Välj själva. Ni vet ju att jag har tomtar på loftet!

Ännu ett år har sprungit fram. Det första hela året som änkling/singel efter att cancern stal Helena i förtid. Året började med att jag ville förändra mycket inför framtiden. Tyvärr så har både hälsa, ekonomi och ork delvis saknats för att nå alla mina mål. Jag har dock tagit flera steg i en bra riktning. Nu när året börjar närma sig slutet så är det dags att stämma av vad som har blivit gjort/hänt under året. Samtidigt så är det nog typiskt för mig att redan börja se framåt på nästa års “vill-lista”.

  • Jag blev bonusfarfar till Stefan och Lindas lilla Hampus i juni. Har ju redan 4 biologiska barnbarn också. Men alla nya tillskott är välkomna! Flest barnbarn vinner! Kom igen nu barn: - Gör farfar/morfar av mig - ännu fler gånger.
  • Började träna på gym i januari och njöt. Det var så härligt att få komma igång med bättre flås och mindre omfång. Redan i februari gick det snett med inflammation i höger knä. Muskelbristning i höger skuldra, kom strax efter då jag tränade överkroppen mer när knät strulade. Så avslut på min satsning till “beach 2024”, kom av sig redan i det första kvartalet 2023.
  • Jag skaffade ett nytt pass, då jag varit utan i många år. Tanken att åka utomlands en vecka och njuta av solen kom dock av sig. Hur roligt är det att åka till Medelhavet ensam?
  • Mina söner Jocke och Johan gav mig en bra julklapp/födelsedagspresent i januari. En goe´middag på Soya i Jönköping (deras Mongoliska buffé är grym) samt bio därefter, den nya Avatarfilmen i 3D.
  • Eftersom vår ekonomi har varit minst sagt ansträngd under 14-15 år, främst pga sjukdom och dyra omkostnader, så är jag så glad att jag nu har kunnat betala av alla skulder. Att få ett utdrag vid en kreditkoll som säger: “Inga betalningsanmärkningar, - inga fordringar" är som en helig julklapp. Jag tror att man måste ha levt på livets ekonomiska skuggsida för att fullt ut uppskatta skuldfriheten.
  • Det har bara blivit en kull med valpar detta år (Planetkullen). Jag har minskat ännu mer på antal hundar i kenneln. Nu finns “bara” 4 hundar kvar.
  • Min goda vän Anita har lyst upp tillvaron både på fest (midsommar, utekväll i Jkpg + lite vin-middagar) samt en hel del fikastunder, hundpromenader, mm. Supertrevligt! Att det kan ge så mycket att träffa en person som är på ett liknande ställe i livet som man själv är, är så rätt. Tack för att du orkar med mig!
  • Hösten 2023 blev tyvärr lite i moll då min hälsena stökat. Det är en envis inflammation och muskelbristning, så jag har linkat fram i 5 månader nu…
  • Tyvärr så har 2 av mina trevliga hundköpar-vänner lämnat jordelivet hastigt i förtid. Dels Tikka masalas husse, Peter samt Ellen-Dellen och Jupiters matte Karin.
  • Fick inte vara kvar på arbetsträningen längre än 13 oktober, så går hemma och väntar, väntar, väntar och väntar på framtiden.
  • Köpte en “ny” bil. Min första fransos - En Citroen C4. Än så länge känns det bra,
  • Fick på lucia (13/12) besked att jag nu är ½ sjukpensionär. Så jag kommer inte att söka mer än arbete på halvtid.
Tycker ju att jag ofta bara sitter ensam i det stora, tomma, ekande huset, - men inser att jag faktiskt har gjort mer än bara isolerat mig. Varit iväg några rundor med Karin och hennes Per på “fredagsrestaurang”. Träffat min fritidsledarkollega Maria och lunchat. Karin har varit här på grillkväll, Anita har också varit här och grillat. Barn och barnbarn har jag ju träffat också. Jag stannade också och fikade hos Elisabeth i början av augusti, när jag var halvvägs mellan Falkenberg och civilisationen. Några fikastunder med kusin Helené och Micke har det också blivit. Karin och jag har lunchat på Forserumskrogen ett tiotal gånger. I början av augusti åkte jag, Anita och Livia (Anitas hund) samt 2 valpar (Jupiter och Neptunus) till Helenas faster i Vadstena. En heldag med Världens skönaste nunna, Margareta som bjöd på fika, jag hade gjort en smörgåstårta och Anita hade bakat en svartvinbärs och krusbärspaj, allt intogs i gästhemmets trädgård. Med detta sammantaget är det bara att konstatera: - Jag är mer social än vad jag själv upplever att jag är.

Av årets vill-lista återstår mycket att hinna fixa. Nä, jag stressar inte att få detta gjort i år. - Det föds snart ett nytt år som får användas till att slutföra dessa vill-saker.
  • Resa till Medelhavet, eller åtminstone Vättern...
  • Sanera tänderna. Om någon tandläkare vill ta sig an detta. Blev nekad på folktandvården då de skrivit ut mig, pga att jag inte varit där på många år.
  • Fortsätta med renoveringen av huset: Matta i nya badrummet, bröstpanel på köksväggarna, målning/tapetsering av kök, lister och herrgårdspanel i levnadsrummet, mm.
  • Komma igång igen med träning, med sikte på “beach 2024”, (- lär nog bli beach 2030)...
  • Må så bra, som en fet (nästan 60-årig) gubbe kan göra!
Julaftonen kommer att tillbringas med Dahlstrandsklanen i Skärstad.
Juldagen/annandagen kommer jag att vara med Simonssonsklanen i Falkenberg.

En riktigt god jul å gott nytt år till alla vänner

(gör nu inget som inte jag skulle ha gjort, - mao fria tyglar).


Utekväll med Johan och Jocke i januari.

Besök av Lukas (Raita) från 
Vikbolandet (Norrköping).

Karin, Per och Pers mamma (Zaid) på fikabesök våren - 23.

Jag och dottern Ida.

Helenas döttrar Sanna och Bina med Albin.
Påskfika.

Stefans och Lindas hundar väntar på matsignal.

En spårrunda på försommaren.
Även små sällskapshundar har nos!

Barnbarnet Thore kvalitetstestar valpar.

Midsommar på uteplatsen. "Någon"
hade på sig vita kläder +
 mina löptikar i knät...

Planetkullen på väg att flytta ut.

Två hundtokar tittar på bilder av Livia.
Anita och "fastran" Margareta.

Sanna och jag fick ta hand om lille Hampus,
när mamma och pappa var på rymmen.

Min CET-roän

Dec - 23 julskyltning i Nässjö. Anita, 
Albin, Sanna, Bina å jag



2 kommentarer:

  1. Hej! Följer din blogg med intresse även om jag inte kommenterar särskilt ofta. Men detta inlägg var svårläst! Vad har hänt med texten? God Jul, förresten! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, nu har jag ändrat formateringarna. Testa att uppdatera. Skoj att du följer bloggen, - Ha det bäst! // Peter

      Radera