torsdag 21 december 2023

Årets julklapp - Eller var det en käftsmäll!

Jag älskar att se mina barnbarns förväntan, nervösa väntan och slutligen lycka att få en mängd med paket av tomten. Mina paket brukar vara ganska så "rätt" men billiga, då farfar/morfar inte kunnat jobba på ganska så länge. - Existensminimum ger inga utrymmen för stora presenter, - då gäller det istället att vara klurig. Har lyckats hyfsat med detta (enligt egen utsago) tidigare år. Detta året blir vad det blir. Min värknivå är HÖG! Istället för att vara på hugget och leta land, internet och rike kring efter just den rätta presenten till någon så har jag fått inse min fysiska begränsning. Räcker bara orken till för att andas in och ut  - Då blir det prio nummer 1! Givetvis får Dahlstrandsklanens barnbarn 2 paket var av mig, (morfar/farfar). Simonssonsklanen (Helenas barnbarn) finns ju bara bonusbarnbarnet Hampus 6 mån, han får ett paket. Nu är det som väl är många som köper klappar till alla barnen. Så det brukar sluta med minst 10 paket/barnbarn. 

Idag har jag fått min julklapp. Eller var det en käftsmäll? Jag har länge dragits med ömhet och värk i axlar och underarmar. Mycket konstiga reaktioner mot vad jag brukar ha i händer/armar. Tappar saker ideligen, osv. Har sista 5 veckorna haft tilltagande domningar/krypningar dygnet runt i fingrar och underarnar. Idag var jag hos en duktig sjukgymnast som direkt började testa mina axlar, nacke, armar samt händer. Han hävdar med bestämdhet att jag har 2 diagnoser/symtom, ev 3.

  1. Ac-leder som sitter längst ut på axeln. Inflammerat och ömt område.
  2. Karpaltunnelsyndrom, ska undersökas vidare men diagnosen är tydlig.
  3. Ev artros i axlar men ska undersökas vidare. Har ju redan diagnos på artros i knän och bäcken, varför inte fortsätta till axlarna också?
Kunde jag inte fått en miljonvinst på lotto istället? Nog för att det är skoj med julklappar, men kan man inte få välja lite själv? Denna veckan har varit ett sådant nerköp att jag ska dränka mina sorger i julmat och julgotter. Samt att vara tillsammans med folk jag gillar. De stora sakerna som skett denna vecka är:
  • Sagt upp mig från mitt jobb sedan 23 år tillbaka, pga att Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen kräver detta.
  • Fått besked att jag inte får stämpla. Jag har blivit utskriven ur a-kassan någon gång på vägen sedan avdelningarna slogs samman. Man har dock tagit mot pengar för både fackavgift och a-kassa varje månad, men jag är inte medlem... 
  • Sen är väl ändå fler diagnoser, bara att vänta. Surt men bara att kämpa vidare.
Jag lyckades få bra feedback från sjukgymnasten jag var hos. En kille i samma ålder som mina kidz. Han tyckte om min inställning till livet och hur jag antog träningsprogram, diagnoserna, osv. Jag var skitduktig (egen utsago) på att ta detta beröm. Jag har supersvårt för att få/ta beröm, medans jag gärna ger andra. Som min vän Leif brukar säga: - Det jobbiga med att få nåt, - är hur fan man ska tacka!

Blev bjuden på Forserumskrogens jullunchbord.
Så smarrigt! Tack och bock, mätt Peter. foto KI.

Efterrätten blev väl bara "så där" nyttig -
men god, - det var den! foto KI.

Här syns AC-leden i mitten högst upp. Det är den som 
funkar illa på gubben. Även leden där det ev är artros i blått.

Nu härmar jag mamma och mormor med 
karpaltunnelsyndrom. Dom bakade för mycket.
 Jag knyter näven åt idioter för mycket...

The träningsprogram. Mot Beach 2024!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar