tisdag 19 december 2023

Julmat, uppsägning och tomtar på loftet.

Det börjar lacka mot jul. Denna julen kommer att bli annorlunda. Främst pga att jag tvingats att säga upp mig från mitt jobb sedan 23 år, tillbaka i tiden. En lång historia som definitivt smakar både beskt, surt och alltför definitiv. Det absolut suraste är att det är Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen som kräver att jag är arbetslös för att få bli inskriven hos en jobbcoach. Att jag dessutom antagligen inte får stämpla, - trots 23 års inbetalning till denna a-kassan, är ju bara absurditeter...  "- Du har varit sjukskriven för länge, för att vi ska kunna bedöma din arbetsrätt". Ja, jag har varit sjuk samt har arbetsskador och pga detta sjukskriven! Har betalat in fackavgift och a-kassa varje månad i alla 40 åren, sedan jag började arbeta på "riktigt" 1983. Nu när jag för första gången i mitt liv behöver något, då är det nej... Nog för att det pratas om tomtar vid denna tid, men måste alla som har tomtar på loftet stå i min väg?

Vem vet, det kanske kan komma något bra ut av detta också.

Istället för att slå ihjäl alla idioter som försöker sänka mig, så lagar jag mat. - Det blir MYCKET mat! Till jul så är det ju bara jag som äter här hemma. Helenas mamma ska få en varm matlåda med svampstuvad-ugnsomelett, tartaletter med kantarellstuvning revben, köttbullar, mm och en ovarm med skinka, ägghalvor, rödbetssallad, sill, lax, osv. Idag har jag gjort julköttbullar, julrevben, jansons frestelse, samt lite vanliga matlådor: köttfärssås med spaghetti och korv stroganoff med ris. Imorgon blir det inköpsresa och handla det sista innan tomten kommer. Sedan har jag blivit bjuden på julbord på Forserumskrogen av en biblioteksbesökare, som vill bjuda både mig och Karin. Jag har ju svårt att ta emot "allmosor", men ska försöka acceptera detta då denna man verkligen vill detta och antagligen skulle bli besviken om jag som vanligt vägrar när någon vill ge mig något. Dessutom är det av givmildhet utan baktankar på egen vinning. "- Ge mig styrka att behärska mitt självständiga ego". Så imorgon blir det både inköp och julbord, - sen blir det säkert mer matlagning då många idioter verkar vilja korsa min väg i juletid... 

Nostalgi! När mamma eller mormor gjorde 
köttbullar så fick alltid den lille Peter
 smaka av en, på en tandpetare.

Homemade! Julköttbullar med lite kryddpeppar i.

Bakade ljust kanelbröd i söndags. En limpa till
julbordet med mina barn/barnbarn och en
 till mig och Helenas mamma samt smakprov.

2 limpor grovt rågbröd med nejlika/kaneldoft fixades också.
1 till julbordet i Skärstad och 1 uppstyckad för "spridning"
till behövande eller förtjänade.

Bitterhet med en besk eftersmak och ren idioti tvingar mig 
till detta. För första gången ska jag testa att vara arbetslös
 från och med den 16 januari - 2024. Äntligen! eller?
"-Jag kastar mig ut från hög höjd - kommer fallskärmen att funka?"



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar