fredag 22 december 2023

Julens bästa dag?

Då jag kommer från en familj som på mammas sida värderade mat och matlagning väldigt högt, så är maten fortfarande oerhört viktig för mig. Mina planeringslistor och inköpslistor är många, långa och väldigt detaljerade. Helena brukade skaka på huvudet och småskratta åt mitt "fjoll", - hon gillade givetvis maten och min ansträngning, men hon ansåg att jag var minst sagt lite ûber... Givetvis hade hon rätt. Jag är minst sagt en handfull när jag "skapar" i mitt kök. Resultatet blir dock bra.

Idag har jag lagat ett lass med matlådor åt Helenas mamma så hon klarar sig innan jul och några dagar efter, då jag är på vift. I eftermiddags så skivade jag upp julskinkorna. En på 3.6 kilo till Dahlstrandsklanen på julaftonen, samt en till mig och Helenas mamma på 2.7 kilo. Ingen lär bli skinklös denna julen heller. 

Ikväll så blev det en traditions-kvällsvard här. Sedan jag varit liten så smakar man alltid av julen på kvällen efter sista arbetsdagen innan jul. Nu när jag är förbjuden att arbeta så är bara traditionen kvar. Att smaka av det som är färdigt (eller som pappa sa: - Man smakar av julspriten, och då kan man ju likaväl ha lite mat till)... Jag har bara ett skiva ägg till ägghalvor (redan kokta) och garnera dom med majo, räkor och dill samt fixa till ugnsomelett med svampstuvning och slutligen tartaletter med svamp eller räkstuvning. Så jag ligger före planeringen i år. - Det är inte bara surt att vara arbets-oförmögen, man hinner ju göra mycket i förväg. Som många kanske inser så är jag gladast i det varma på julbordet. Den kalla plockmaten är ok men mitt hjärta pumpar extra hårt när jansson och köttbullar slåss om utrymmet med omeletter, revben, mm. 

Får väl be om ursäkt att jag bombar er med blogginlägg så här inför Julius, - man behöver dock inte läsa! Jag har nu skålat in julen med mig själv. Tack igen för den trevliga julsnapsen Bina. Fick den julen 2021 av Helenas dotter, Sabina. Så nu var det tredje julen samma flaska kom fram. Den har även öppnats och njutits av på 2 midsommaraftonar. Nu är det bara halva flaskan kvar... Så jag har druckit 25 cl akvavit fördelat på 5 gånger = 5 cl per tillfälle. - Nä, stordrickare av snaps är jag inte - men traditionen är trevlig, så länge man är måttlig. Som Jacob Dahlin sa: - Skål ta-mig-fan!

Första avsmakningen av godsakerna, som är klara. 
Allt blev godkänt!

Först ut lite lök/skärgårdssill, pastej (bakad, grovmald dansk), 
rödbetssallad, skinka med riktig "Västervikssenap".

Det varma (som är klart) köttbullar, janssons och revben

Mitt 25 kronors fynd. - En gammal manuell skärmaskin
fick skiva upp 6.3 kilo skinka.

Ingen ska gå "skinklös" från julbordet!

Snöyran idag på dagen var inte rolig. Dock
 tacksam att se den innifrån vid ett element.

Tung, blöt snö. Basta ya! - Det räcker nu!

Gjorde lite före- och efter- julmat åt Helenas 
mamma. 2 x panerad gulskädda, 2 x wiener grill-
korv, schnitzel, kycklingnuggets och oxpytt.

7 lådor till Helenas mamma så hon har mat 
när jag rymmer åt SydVäst på juldagen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar