tisdag 26 december 2023

Välfirad jul!

Precis som sig bör, så har julen firats med vänner, familj och alla har varit inkluderade. Jag var och tiggde till mig en kopp kaffe hos Anita innan jag flög till Jönköping dagen före Julius afton. Vi tjuvstartade på uppesittarkvällen den 23/12 med bingolotto. För exakt ett år sedan satt jag hos yngste sonen och gjorde samma sak. Detta år blev det hos äldste sonen istället. Förra året så var jag ju ganska så nybliven änkeman. Jag försökte ju redan då leva mitt liv - utan Helena. Nu efter ytterligare ett år, så ser jag tydligt att jag är så mycket mer redo att leva det liv jag önskar. Nu vet jag att jag inte hade landat förra julen. Så glad att jag ändå har levt och trivts med det mesta jag tagit mig för under detta år. Årets uppesittarkväll blev lite "stympad" då Anna m familj var sjuka, Johan var på annat håll och Ida ville vila. Så det blev "bara" jag, Kärran, Jocke och Jockes tjej Natalie. Nu blev det trevligt ändå och jag erkänner härmed att jag inte är den enda som kan göra en smakrik, krämig risotto. Jocke överraskade mig med en fantastiskt god risotto med kantareller. Bingospelandet känns dock som det kan kvitta, för min del. Att däremot träffa familjen är ju bara rätt.

Pga värk så kunde jag inte sova mer än 3 timmar, natten till julaftonen. Så kl 03.30 började jag göra ugnsomelett och tartaletter, - båda med kantarellstuvning. Kl 05 var jag klar med alla förberedelser till dagens julfirande. Kl 06 var jag tröttare än tröttast och läste lite, sedan blev det ca 2 timmars sömn. Packning av Helenas mammas mat. Leverans av densamma, och sedan en snabbtvätt av min lekamen för att sedan ge hundarna deras julaftonlunch. Sedan styrde jag mot Nässjö, då familjen flyttat julfirandet till Johan, eftersom Anna med familj fortfarande är sjuka. Kerstin och Ida var redan på plats tillsammans med Johan och barnbarnet Thore. Jocke och Natalie kom sedan också, så vi var 6 vuxna och en julstissig, snart 6-årig, julklappsälskare. Som vanligt har vi knytkalas med julmaten. Det var också som vanligt INTE för lite mat! Alla åt och njöt av både sällskap och maten. Efter Kalle så skötte Thore mycket av klapputdelningen. Han har börjat tolka bokstäverna på sista tiden. 

Juldagens morgon: Avfärd kl 09.00 mot Stefan, Linda samt Hampus i Ugglarp. Sabina å Albin åkte med. Någon måste tycka att jag och Citroënen är fina, eftersom det var fullt med kameror som blixtrade hela tiden. Massor av god julmat fanns givetvis. Smaskens, tack och bock! Sanna hade tjuvstartat och rest till Ugglarp redan innan jul. Så alla 3 barnen efter Helena var på plats. I går kväll kom barnens pappa (Ronny) och käkade lite och träffade gänget. Som vanligt ser Stefan till att alla är mätta och nöjda. Jag hade med mina 3 tikar och dom + Stef & Lindas 4 spetsar, funkar ganska så väl ihop. Skittles fick stanna hos min dotter Ida i Jönköping, då en av tikarna i Ugglarp var i löp. Ida är ju inte bangen, så hon och Skittles har åkt stadsbuss, hälsat på folk och hundar. Sedan blev det även träff med mina barnbarn från Skärstad (Julia, Jonatan och Joel). Då familjen Grundberg var sjuk på julaftonen, firades lite "alternativ-jul" hos Kerstin idag. 

Nu är det dags att ta hand om 4.6 kilo skinka! Många pizzor, pytt i panna och pasta med skink/ostsås kommer det att bli närmaste tiden! Resten av maten kommer att gå åt de närmaste dagarna, men just skinkan känns lite övermäktig, i sina 2 STORA bunkar... 

Note to myself: Det går inte åt 14 skivor skinka / person!!! 2-2½ skiva är rimligt att beräkna.

Hampus första jul, snören är gott!

Julfint i Ullarp.

Hampus snart 6 månader, hos mamma.

Hampus hem

Hundar, ungar, höns och Linderösvin. 
Fullt upp i Halland.

Hundarna ser oss som möbler!

Stilfullt!

När vi rensade bland Helenas kläder, hittade vi Stefans dopklänning. 
Nu har Hampus tv. testat den,   --->>>      Stefan t.h. 1993.
Stefan kan INTE förneka faderskapet!

Jonatan, Ida och Skittles i Jönköping.

Julia och Skittles.

Risotto av risottokungen Jocke!
Uppesittarkvällen 23/12.

Kalle på tv´n. Fr v: Kerstin med Thore, Ida, Johan
Natalie och Jocke.

Ok då, - framifrån oxå. Fr v: Joakim, Natalie,
 Johan, Ida, Thore och Kärran.

The Norrbodagran, Nässjö, Sweden!

Thore mellan farbror Jocke och hans tjej, Natalie.

Ny mössa och haklapp av faster Sabina.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar