fredag 16 juni 2023

Skolavslutning, rally-SM och odlingsmani.

Denna helgen är det fullt med trevligheter i närområdet. Hur mycket gubben orkar, visar sig efteråt - men jag älskar när det snurrar av trevligheter i närmiljön.

  • Rally-SM i Skillingaryd, (Heja Tim!). 
  • Swap meet på Stinsen arena, skogsvallen i Nässjö (försäljning av delar samt tillbehör och bilträff med fokus på veteranbildelar, främst amerikanska). 
  • Valparna visar mer och mer personlighet. I helgen ska vi testa koppel för första gången. 
  • Min yngsta son bygger om sitt hus, - ordentligt! Orkar jag, så ska jag försöka hjälpa honom med lite mer "pappa-råd"...
Jag vet fortfarande inte vad som händer efter den 6/7 med arbetsträning, sysselsättning eller planer för framtiden. - Det jag däremot vet är att jag kommer att få rehabpeng åtminstone till sista augusti. - Så nu spottar jag i nävarna och går vidare på något sätt. - Med eller utan försäkringskassan. Min sommar ska dom INTE lyckas ta ifrån mig!

Tack till alla er underbara människor i min omgivning. Jag nämner inte någon vid namn men ni vet vilka ni är. När livet är motigt så hjälper ett uppmuntrande ord på messenger eller via tele så mycket. Speciellt tänker jag på min namne från Götene. Vi känner inte varandra jätteväl (träffades först i maj 2022), men när han såg att det var motigt för mig så hör han av sig å frågar om han kan hjälpa till. - Han har det inte lätt själv, men ändå sträcker han ut handen. Sådana människor behövs många fler av! 

En klasskamrat från folkhögskoletiden hörde av sig och ville träffas och ta en fika. - Superskoj. Vi blev tighta vänner under tiden vi pluggade (-87-89), men tyvärr så händer ju mycket annat i livet, så man är mycket i nu:et, och tappar lätt bort varandra. Därför känns det extra skoj att träffas efter lång tid och prata, allt från minnen, erfarenheter och framtid. Looking forward to!

Jag har ju odlat mycket i år. - Satan vad med tid jag lägger på detta men jag älskar det! Jag orkar tyvärr inte med att göra allt socialt jag vill med goda vänner , då min energi är begränsad. Men att fixa i odlingarna i 20 min, vila en stund och sen på det igen, funkar kanon.

Fine Jupiter - Till salu, kolla in --->>

Neptunus 4 veckor och bokad 
till Nynäshamn.

Venus ska flytta till Lofoten i Norge.

Mina härliga grannar bjöd på tårta. De 2 ung-
domarna slutar skolan och mamman fyller år. 
Tårtan från Gilberts i Jönköping var himmelsk!

En besökare på biblioteket hade köpt pinoccio-bakelser åt oss,
det var första gången jag testade. Yummie!  foto K Ivarsson.

Idag skördade jag ordentligt med hemodlad mangold.

Jag tar stjälkarna för sig (blir som sparris i konsistensen).
Doppar i kokande saltat vatten, kyler, packeterar, fryser.
Samma sak med bladen - blir som spenat.

Redo för frysen, sen träffas vi i vinter och då, --> 
Då ska jag äta upp er, små godingar!

Halvsyster Vilda väljer koppel åt valparna.

Venus bordsskick är "så-där"...

Neptunus härmar syrran...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar