lördag 25 mars 2023

Våfflor, ställa om klockan och pigg gubbe.

I helgen ska man ju fira Mari Bebådelsedag/Vårfrudagen. Egentligen så är många av våra traditioner lite skumma. Varför ska man fira att ärkeängeln Gabriel gav Jungfru Maria havandeskapet med Jesus, - genom att äta våfflor? Jag kan ju inte låta bli att söka lite info på internet. Vill du "nörda in dig" lite mer så är denna länk en bra inkörsport: https://www.nordiskamuseet.se/aretsdagar/vaffeldagen-varfrudagen

Jag börjar nu på allvar märka av att träningen gör nytta. Jag flåsar, svettas och pustar ljudligt, - men det är ändå lockande att fortsätta. Idag blev det en powerwalk på förmiddagen.  Nu i eftermiddag ska jag ut med 2 av hundarna och gå en lugnare, - men lite längre runda. Det är en konstig känsla att plötsligt kunna gå och få mersmak av det. Nu är det 6 dagar kvar till invägning. Det vore ju trevligt om även vågen visar lite förändring. 

Jag har bara tränat, lagat mat och vilat mig i form, hela helgen - så här långt. Idag startar barmarkssäsongen i rally i Skåne, med rally Anderslöv. Så nu finns vårtecken överallt. En vrålande rallybil på en liten grusväg är ett av dessa tecken, som får igång mig. Idag på morgonens promenad kvittrade fåglar både här och där, trots att vätan från ovan, droppade på ganska så ordentligt, stundtals. Enligt gamla seder så ansågs just denna helg vara startskottet för vårbruket, (åtminstone i södra Sverige). Igår stod en trana precis intill vägen och hälsade på mig. Så nu är det dags att inse att våren närmar sig med stormsteg. - Sen är jag ju gammal nog att veta att man alltid kommer att få bakslag med kyla och/eller snö men det är ju bara att se som en prövning.

Idag blev jag påmind om en av Helenas favoritsaker. - Våfflor. Hon ville ofta ha våfflor - året om. Så jag hade tydligen buffrat ett lager, "utifall om att"... När hon gick på cellgifter så hade hon svårt att få i sig vanlig mat. Då hände det ibland att hon plötsligt ville ha just våfflor istället för annat mat. Så våfflor har under jobbiga tider fungerat som frukost, lunch, middag och fikabröd, för henne. Jag är inte alls lika sugen på våfflor, bakverk eller fikatillbehör. Jag föredrar en fralla med ost istället, - om jag inte fikar "plain" med bara en slät kopp kaffe. När jag tittade efter våffelmix längst in i skafferiet idag, - så hittade jag 3 paket... Du som blivit utan idag. - Här finns det!

1½ våffla till mig - 1½ åt hundarna - Det är 
Alvinas 7-års dag. Klart dom ska få smaka.

Nötfärs till halva priset. - Då vaknar Snålänningen.
Lite ströbröd, lök, mjölk och kryddor så är köttbullarna på g.

4 portioner med köttbullar på g - Lyckad lördag!

Våffeldagen med min våffeltolkning i 
form av köttbullar, sås och potatis.

- Man behöver inte ställa om klockan till sommartid.  
- Det finns alltid alternativ... foto stulet från internet.

Bilden som visar varför denna blogg fick sitt namn.
Strålningsavdelningen på Ryhovs sjukhus i Jönköping
har ett upplyst "fönster" i taket, över röntgen/strålmaskinen.

Flåsande gubbe filosoferar. Jag skyller 
allt på hjärtsvikten och regnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar