torsdag 4 januari 2024

Nytt år - nya utmaningar!


Efter noggrann räkning så har det tydligen blivit 72 inlägg under 2023. 2022 vart det "bara" 61 st. Så nu är frågan: - Är jag 11 inlägg bättre under 2023, eller har jag bara fyllt ut med trams? 15% fler inlägg borde ju betyda något. - Kanske att jag bara setat framför datan för ofta... Målet med bloggen när Helena och jag startade upp den, var att vara rak och ärlig om sjukdomen (Helenas cancer, primärt) samt att inte vara gnällig och att vägra "tyck synd om" - mentalitet. Målet var från början, minst 1 inlägg i veckan. Nu efter Helenas frånfälle så har jag ju mer och mer drivit bloggen till hur jag, som efterlevande försöker att återigen skapa ett hållbart och vettigt liv för mig. Ibland funderar jag ju på att lägga ner bloggen, men så kommer det någon kommentar om att någon i liknande situation hittat en väg vidare, med lite input från mina ord. - Då känner jag behovet av att fortsätta skriva. 

Sedan är det också så att jag nu inte har någon samtalserapeut sedan min fantastiska Carina flydde till Medelhavet för att ta en doktorstitel i psykologi i augusti. Jag skulle få en ny samtalsterapeut efter Carina - men sådant funkar ju aldrig för mig. Då det är brist på vettiga samtalsterapeuter så är det allmänt stökigt att hitta någon som kan läsa av mig och ge mig rätt förutsättningar i tanke och handling. Att jag dessutom gick till Carina på en annan vårdcentral, - än den jag är listad på gör ju inget smidigare. Därför får ni läsare stå ut med mina krokiga tankar, lite till, - helt utan skyddsnät. Tror att mitt skrivande i bloggen håller mig hyfsat på rätt köl. - Blir jag alltför konstig så kan man ju ta en promenad istället för att läsa mina runor. Motion är nyttigt!

Jag har faktiskt lyckats att hålla nyårslöftet att bränna fläsk och leva sundare. Ok, året är ungt än, men allt måste börja någonstans. Mina knän och underben mår inget bra av en "man av vikt". Så planen är att få ner omfånget för att må lite bättre. Mitt BMI (Body Mass Index) är nu 40.8. Nu är jag väl egentligen inte för fet, utan för kort för min egen vikt. Hade jag varit 221 lång, hade jag legat på exakt 25 i BMI, vilket är övre gränsen för normalvikt. Jag är alltså 48 cm för kort, för min vikt! 

"Nya" sättet för mig att fixa mat. Bestämmer grönheterna
först, sen ev kött och baslivsmedel. Här blev det wokade 
grönheter, vegetarisk vårrulle och kycklingdumplings.

Nyårsdagen är ju pizzans dag. Hade 2 små bitar kvar sedan jag 
senast knådade ihop en pizza. Kom på att det var pizza-dagen 
när jag redan hade kommit långt med wok, sallad, pommes 
och kycklingkebab.  Så det blev en rejäl måltid. 

En av favoritmåltiderna. - Sparrissoppa med
varma mackor. Dessa blev det tomat, ost
och pastramikryddad skinka på.

---...---...---

Nyårssupé:

Nyårssupé med endast mig själv som gäst:
Förrätt - räktorn.

Bladdegsinbakad fläskytter på en bädd 
av kantareller och brynt lök.

Serverad med klyftpotatis, sallad och en 
krämig kantarellsås. (Trissan & Skittles
 fick vänta till hund-turen). 

Lite goda ostar och kex, funkade bra som 
avslutning på 2023, framför tv´n.
Gott nytt år!

Jag är kung på att hitta erbjudanden, kort-datum-varor,
 utförsäljningar, samt vanliga rea-varor.  På Coop blev det
 dessutom 1187 kronor sparat via medlemsköp 2023.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar