söndag 19 november 2023

Vatten!

 Just nu har jag den tredje omgången på en vecka, utan vatten. Kommunen bygger ju om gatan och vattenledningarna utanför huset, så vi har tillfälligt vatten via slangar. När vi nu har haft - 7 grader, så fryser givetvis vattnet. Igår kväll frös det vid 20-tiden igen. Jag har bara fått igång en minimal stråle mellan klockan 14 och 17 idag, men nu har jag kaffemaskinen fylld och kolsyrat vatten står i kylen, så jag överlever. Efter 17 idag, så slutade det t o m att droppa ur kranen. Däremot så är det lite tankeväckande att vara utan något som vi ser som givet och naturligt. Jag gick av gammal vana och satte igång diskmaskinen... - Smart - utan vatten!  Ska jag vara ärlig så börjar jag bli trött på frusna vattenledningar. - Nu har jag provat på detta - nu vill jag återgå till det "vanliga" livet, igen. Kommunen har lovat att komma imorgon förmiddag och koppla in mig på nya, riktiga ledningen igen.

På tisdag ska jag ultraljudskontrollera min svullna hälsena i Eksjö. Började svälla i juli så den lär knappast svälla av, utan hjälp. Sedan väntar troligtvis sjukgymnastik. Vill ju träna, men utan fungerande hälsena går det "så där"...

Blir det lite mildare så ska jag renovera och serva min gamla snöslunga. Fick den av extrasonen i familjen. Den funkade kanon i 6 minuter, sedan sprack skraplisten, så det blev ett antiklimax mellan att smidigt få snöfri infart och trasig maskin.  Det är "bara" 10 år sedan... Det är inte alltid jag är snabb, men jag är iaf. Som väl är så var jag och arbetade på ett hus under sommaren -99. Då hade dom ont om kontanter när jag skulle ha min betalning, så fick en trasig snöslunga, som dellikvid. - Den har nästan samma utförande, så nu ska 2 slungor bli en hel fungerande, samt ett lass med reservdelar för framtiden. 

Har haft en vattenlös, ensam å frusen helg. Så nu räcker det med detta! Har försökt få lite att se fram emot. Det är oftast inte så mycket som behövs för att få en gammal gubbe att åter skratta och le åt livet. Varför jag sätter nytt rekord i att frysa, detta året, vet jag inte. Jag brukar gå i t-shirt å jacka tills det är åtminståne 10-12 minus. Inomhus är det normalt bara t-shirt året om. Detta året fryser jag så jag skakar. Även med en extra sweetshirt eller kofta. Måste nog köpa en s k skoteroverall om jag ska visa mig ute innan april 2024...

Något så givet som vatten, kan vara extremt eftertraktat 
när man saknar det, - även i vårt moderna samhälle.

Detta är nog bästa sättet för mig att ta mig an
Beach 2024.

Lördagspizzan med bacon och brieost  
samt en del med kycklingkebab.

Söndagsarbete. - Fixa matlådor åt _Helenas mamma och
åt mig. Färsfrestelse samt köttbullar med potatis å sås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar