söndag 26 november 2023

Förbannade sjukdomar.

Förbannade sjukdomar. Var ute i Eksjö i tisdags. Min hälsena i höger ben är ju skadad. Det började lite som en ömmande smärta när jag gick snabbt elller längre än en kilometer i juni/juli. Jag är ju en "något" envis gubbe, så har linkat på under sensommar och höst. Efter en årlig läkarkontroll så fick jag en remiss på ultraljud av min svullna hälsena. Man skriver ju utlåtandet med många latinska/medicinska uttryck, så jag har lite svårt att förstå vad allt innebär. Dock är det en bristning i hälsenan, skadat senfäste, muskelbristling och man ser en anhopning av ödem. Väntar på att få närmare besked av läkare/sjukgymnast, så jag kommer vidare.

Förbannade sjukdomar. En vän i Nässjö har fått problem med hjärtat och ligger inlagd. Det ser väl ganska så ljust ut, om jag fattat allt rätt, men parallellen till min första infarkt är jobbig. Jag var ju bara 44 när livet tog en stor vändning. Han är 44 år nu, så tydligen är luften här på Höglandet illa för hjärtat eller så är det någon Nostradamus grej med just 44. Krya på dig!

Förbannade sjukdomar! En av mina nyaste och riktigt trevliga kompisar har lämnat jordelivet. Han var en frisk fläkt som kom in i mitt liv när hans pappa köpte valpen Tikka Masala av mig. Tyvärr så var ju pappan ganska så sjuk och sliten, så han gick bort. Peter hade ju redan hand om Tikka ganska så mycket och hade planerat att ta över henne när pappan inte kunde, eller inte fanns mer. Så redan från början blev det att vi pratade och trivdes tillsammans. Vi blev ganska så tighta då vi bägge lekt inom motorsporten i många år. Han på racingbanor (bl a formel 3) och väldigt mycket karting. Jag på cross, enduro, folkrace och lite rally. Han drev en promotionfirma som bl a hjälpte juniorer vidare i karriären. Trimmade mängder av motorer i sin verkstad i Götene. Åkte land och rike kring i sina verkstadsbussar. Han var även ofta i Italien och Danmark med karting. När han var i södra Sverige så svängde han gärna förbi med Tikka, så hon och hennes syster "Vilda (Tiramisu) fick leka lite.

Ett foto på en skäggig Tikka och härliga Peter,
från förra året. Vila i frid, kompis.

Oops, blev visst en dagens lunch på Sunrice
i Nässjö efter ultraljudet i tisdags.

Julklapparna till barnbarnen i
Dahlstrandsklanen klara.

The Karin och jag lunchade i torsdags på
Forserums-krogen. Wallenbergare.

Sista resan detta år med sommardäck. Minus 2 
och bra glid! Tack för hjälpen Johan.

06,30 på lördagsmorgonen startar jag upp upptining av 
ytterlår från dovhjort samt oljar in ekplankorna.

The dinner is served! Trevligt sällskap, vällagad mat,
hundar och lite vin, - då är lördagen räddad.

Jag gjorde en plankstek med black and white stuk. Dovhjorten 
fick samsas med fläskfilé, baconlindad sparris, grillade fan-
tasticatomater, parmesangratinerad citron och spritsat mos.
Kantarellsås och en örtig café de Paris-sås serverades till.

Söndagsmorgonens bevis på att vi njutit.
Av gott vin, mat och sällskap.
Vi åt rent på bordet.
Tabberas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar