söndag 8 oktober 2023

Recept på energigivande lördag.

How to feel good! - Bjöd in min goda vän Anita, på lite vintömning. Jag vågade inte låta de 2 vitvinsflaskorna som inköptes i somras, ligga och mogna längre. Sen serveras ju inte vin i detta hus utan tilltugg, så det blev en 3-rätters. Som förrätt blev det en kantarelltoast, på egenfångade kantareller, egenodlad silverlök och egenodlad bladpersilja. Till varmrätt så fixade jag en fläskytterfile i sockerkaksform, en ljuvlig sås samt klyftpotatis (egenodlad) och en sallad vid sidan av. När vi hade ätit upp det varma, så blev det en ostbricka med 5 olika rån/kex samt 7 olika smaskiga ostar. 

Anita hade med sig en ½ flaska vitt också. Så det blev precis lagom, - en flaska per rätt. Vi har varit vänner i många år, och känt varandra sedan 70-talet. Hon har köpt 3 hundar av kenneln och är också kontaktperson åt Helenas mellandotter, så vi har många "beröringspunkter". Det är så enormt skönt att få sitta och avslappnat prata med en person som förstår och själv har varit i liknande situationer, genom livet. Vi dryftar allt mellan glädjen med barn/barnbarn, sorgen efter våra respektive och Rieslingviner. Så allt mellan tårar i ögonvrån till gapskratt och uppsluppen stämning, gör att batterieret fylls på, - ordentligt! Igår blev det 6 timmars trevlig samvaro. Jag och Anita var bägge övertygade om, att Helena gav tummen upp åt vår trevliga lördagskväll.

Jag har 2 löptikar som höglöper nu. Dom testar att avla valpar utan hane. - Oavbrutet så rider de på varandra. Min hane (Skittles) är hos dottern, medan småtjejerna löper. På tisdag ska han få komma hit några timmar och så ska vi se om han släpper intresset eller om det fortfarande är för hett. 

*Note to myself: Jag måste nog köpa hem ett nytt lager med vita viner, - så jag kan lura hit henne fler gånger, med förevändningen att mina viner måste drickas upp...


Lördag eftermiddag. Uppladdning inför helgens
begivenhet, besök av bästa Anita.

The ostbricka. Ja, jag kom ihåg att tända ljusen!

3 tomma vinflaskor efter vår 
3-rätters lördagsmiddag.

Hur man vet att "Råttan" Vilda (Tiramisu) är och 
springer på soffbordet när jag inte är närvarande... 
Det gamla marmorbordet har INGA prickar.


             Fläskytterfile i sockerkaksform

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar