onsdag 25 oktober 2023

I väntan på...

I väntan på vad? - Jag har sökt några jobb. Har just nu planer för att jobba med mitt egna i hemmet. - Behöver tapetsera, måla, lista osv. - Har mycket av materialet hemma, men får inte tummen ur, att starta upp. Har ganska så höga värknivåer i rygg/knän. Det hjälper ju dock inte att gnälla över detta. Så har skött mig med att laga mat, skjutsa kidz, handla, ta prover, baka, prata i telefon, planera färdigställandet av mitt hus och löst många patienser... Har tid hos läkaren för årskontroll på tisdag. Då ska alla värden kollas och genomgång av medicinlistan.

Idag har jag haft samtal med både försäkringskassan och arbetsförmedlingen. Inga direkta nyheter, men jag är inte bortglömd iaf. Planen är att jag antingen ska hitta ett jobb själv, eller börja arbetsträna igen, på ett ställe där jag kan få ett jobb. Allt på ½-tid. Samtidigt så driver nu försäkringskassan vidare min ansökan om halv sjukersättning. Eller förtidspension, som man sa förr. I så fall slipper jag att vara sjukskriven, år efter år. Försäkringskassan har redan godkänt mina skador som "mer än tillräckliga" för sjukersättning. - Nu väntar jag bara på det slutgiltiga beslutet, om det blir godkänt eller avslaget hos beslutsfattaren.

Jag är faktiskt glad att Helena slapp se detta. Att jag inte fick fortsätta där jag gjort nytta och trivts. Jag är både rastlös och tappar sugen, till och från. - Nä, jag är inte något vidare sällskap nu. När hon låg i sin sjuksäng hade det varit illa om hon skulle ha sett mig i detta skicket. - Nu är ju fördelen att ingen blir drabbad. - Ok, hundarna får väl stå ut med en vandrande gubbe som pustar, stönar och äter för mycket. Dock blir ingen 2-bent drabbad! Det är ganska så dråpligt att det man sett som givet och nästan en självklarhet, så lätt kan förstöras så fort, och visioner och planer slås sönder, - utan förvarning.

Jag har fått en egen "landgång" till mitt hus. 
Nästa steg är att bli sjöman - fullt ut!

Grannens katt är tuff och kollar in mina hundar.

Råkade hitta lite älgfärs och gjorde köttbullar och biffar.
Smakade riktigt bäst.

Snösäsongen är här.

Making the köttsûppe med älgbog.

3 portioner klara med bästa höstmaten!

Tidigt, innan solen hunnit upp, startar gubben med att sätta 
degar. 1 sats kanelbullar och en sats med ljusa brödgifflar.

Plåtarna redo för det söta, goda kommande.

Några av brödgifflarna i väntan på ugnen.

Färdiga brödgifflar. En av Helenas favoriter.
När jag skulle baka, så brukade hon säga (lite
 försynt): "- Kan du inte baka brödgifflar,
 när du ändå degar".

Många påsar med bullar/bröd blev det. Nu är bara hälften kvar.
Har gett bort till andra som inte orkar/kan göra egenbakat.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar