måndag 16 oktober 2023

Mannen utan uppgift.

Idag börjar ett nytt kapitel i boken om gubben-Peter. Efter att ha varit eftertraktad arbetskraft genom hela livet, så förändrades allt när min kropp var alltför utsliten för vidare fysiskt slit. Efter att jag i januari 2020 började arbetsträna på Coop i byhålan, så trodde jag i min enfald att jag lätt skulle få ett nytt jobb, när jag visar upp att jag fortfarande kan jobba 50% fullt ut, i ett mindre fysiskt påfrestande jobb. Efter ett avbrott när covid-19 gjorde att jag blev hemförlovad  en period, så blev det istället arbetsträning på biblioteket i byn. Det har varit 2 bra år bland böcker, besökare, medborgarärenden, mm. Idag är första dagen som sjukskriven på 100% igen. Det är precis det här jag försökt att undvika. Jag har följt precis allt som försäkringskassan och arbetsförmedlingen har sagt. - Ändå sitter jag nu här idag och kan bara konstatera faktum. Varför ska det vara så omöjligt att få jobba eller arbetsträna på 50%? Jag har varken hotat folk, stulit deras pengar eller bedrivet otukt med någon. - Har dessutom utdrag från polisens  belastningsregister, som visar att jag inte ens finns med där... #utvisad

Igår så var Anita och jag på en konsert i Malmbäck med Jon Pettersson, Frank Ådahl och gruppen Folk. Jon är ju en "bya-son" och välkänd profil i Forserum. Frank Ådahl är en sångare av rang, och har varit med i bl a den välkända gruppen Edin/Ådahl. En flukt i backspegeln till 1983. Jag mormor samt mamman och pappa åkte till mammas kusin i Upplands Väsby. - Där följde jag med mina sysslingar (Kajsa och Titti) på konsert. När vi kom fram så visar det sig att det var kyrkans ungdom som arrangerade, (jag var ju en superhäftig rockare, så blev ju lite tveksam, när ordet kyrka nämndes). Det var Edin/Ådahl som spelade och hade med alla låtar från skivan "Maktfaktor". Den enda sammanfattningen jag kan ge är att jag föll pladask! - Dom var så samspelta, körade varandra och hade en mening med sin musik. När vi åter kom hem från Uppland så åkte jag in till Jönköping i min häftiga Chevrolet, och handlade LP´n "Maktfaktor". Än idag kan jag alla texter utantill och spelar ofta dom på gitarren. Nåväl åter till söndagskvällen i Malmbäck: - Jag hade höga förväntningar, men dom t o m överskreds av dessa duktiga musiker/sångare. Bandet och kören var också riktigt bra. Jag kunde inte hålla tyst utan sjöng med i "Bättre och bättre". - Enda problemet var att jag blev så spelsugen så det rykte i fingrarna på gubben. I morse så var jag tvungen att ta fram gitarren och spela lite gammal Edin/Ådahl. Tack och bock för friplåtarna! När ni har chansen - gå och lyssna, njut och sjung med i dessa jordnära människors härliga musik. Helena hade älskat både musik och budskap.

Jag har bestämt mig för att försöka hålla lågan, (med arbete) vid liv. Så jag ska varje dag pyssla och bygga lite hemma. Idag får det dock bli lite mjukstart då ryggen antagligen gick av när jag sov några minuter i natt... Imorgon finns det dock inga ursäkter. Jag har 3 olika utrymmen som ska tas tag i:

  • - Köket: Panel i taket, nytt golv, tapetsera (tapet inköpt 2012*) måla lister och skåpsgavlar. 
  • - Levnadsrum: Montera bröstlist, nytt golv, listverk. 
  • - Badrum: Måla tak, leja för ny golvmatta, väggmatta, montera in all inköpt utrustning som står och väntar. 
Söndagens begivenhet. Härligt, svängigt, med 
eftertanke och en kvarvarande känsla av hopp.

Sista arbetslunchen ihop, som medarbetare.
Tack både för lunchen och för att du 
stått ut med mig i 2 år.

En stamgäst på biblioteket bjöd på 
bakelser från Rommelsjös cafe.
 Smakade så bäst.

Karin + 2 stamgäster hade köpt en 
grönsakskvast till lilla mig. 

I lördags var det räkmackans dag. - Jag firar givetvis
då jag glider på en räkmacka genom livet.

Lördagsvällen firades med min flickvän, Vilda (på bordet).
Det blev friterad kyckling med hemknåpad sötsursås och 
dubbelfriterade pommes. - Gjorde inte ont, det minsta.

Hmmm, den där "Vilda på bordet" borde nog dresseras...
Här är det en tekaka med rökt kalkon som inspekteras.

Idag ska gatan utanför "Plaza del Dahlstrand"
tillfälligt försvinna. Kommunen bygger om så det
 blir nya vatten/avloppsrör samt säkrare skolväg
 för kidzen i byn.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar