lördag 2 september 2023

The Swediche höst är på ingående.

 Redan ny månad. Jag älskar verkligen försommaren och sommaren. Det enda som lockar med hösten är svampplockandet. Tyvärr så lockar inte ens skörden av alla saker jag har sått. Nu har jag iofs skördat, lök, brytbönor, skärbönor, gula rovor, kålrabbi, 2 sorters potatis (en sen sort kvar i myllan) I helgen blir det skörd av rosenbönor och lokförare Bergfeldts ärtor, samt sista skörden av mangold. Jag har sått mangold i 2 omgångar och skördat över 10 liter! Av en vanlig fröpåse! Antal utslagna solrosor: 54 st! Också på en fröpåse, med 20 st frön. - Det växer bra här på höglandet, om man vattnar och pratar med plantorna. Jodå, ni skulle bara veta vad vi pratar om, jag och mina odlade wunderverk...

Idag har jag en Dansk-Svensk gårdshund på besök, Eddie! Han är go, glad och trivs med mina nakenhundar. Skittles har väl i ärlighetens namn lite problem med att ha en extra hane i huset, men det skiter Eddie i. Han doftar på tikarna och låter Skittles lukta både här och där... - Cool kille den där Eddie. Medusa var en liten tamråtta (eller hamster?). Kommer faktiskt inte ihåg, - men Eddie glömmer man aldrig. En stolthet för rasen.

Jag har ju tidigare sagt att jag hittar mindre svamp än jag borde hitta i år, när det är ett sådant fantastiskt svampår. Så istället för att bli det jag ogillar - en negativ, gnällig gubbe, så har jag igår och idag ägnat mig åt att hitta nya ställen med svamp. Igår gick jag ca 30-40 meter in i en 40-årig granplantering och döm av min förvåning när marken var gul/grön. Det var svamp, gräs, svamp, mossa och återigen svamp. 6-7 liter kantareller och 1 liter blek taggsvamp, på ett 10 x 30 meter stort område. Idag blev det besök på 2 presumtiva ställen. Det första var på tok för jobbigt för min kinkiga hälsena med mer bergsbestigning än gång, så det blev bara unge herr kantarell med familj plockat, där. Sedan åkte jag till samma parkering som jag använde igår. Gick in på andra sidan vägen och hittade: trattkantarell, blek taggsvamp, kantarell och en liten fin stensopp (Karl-Johan). Mängden idag var ganska så liten, men spåren efter vad som redan hade plockats, gör att det nu finns ytterligare ett kanonställe. Så från ett och samma parkeringsställe i skogen når jag nu 5 ställen i 5 olika riktningar! 

Några ord om mötet med försäkringskassan, arbetsförmedlingen, psykologen (samtalsterapeuten), rehabsamordnaren och läkaren, som vi hade i onsdags. Inget nytt, egentligen, då handläggaren på af, som skulle kolla av möjligheter med kommunen, var sjuk. Så vi pratade om möjligheter och vilken kapacitet jag har idag. Vilken sorts jobb min slitna kropp kan klara av, osv. Jag får vara kvar som arbetstränande på biblioteket tills vidare, - men ska försöka komma i anställning på 50% i ett anpassat jobb. Sedan är även planen att få sjukersättning på 50%. Fortsättning följer!

Skogen gula guld. Den nya svampkorgen, för året, funkar bra.

10 stycken stuvningar eller kantarellsåser 
för 2-3 personer, redo för vintern.

Såg 5-6 familjer på håll. När jag kom närmare så var det
5-6 ytterligare mellan de jag först hade sett.

2 tidningar med kantareller och 1 med taggsvamp och 
trattkantarell, på förtorkning, - innan rensning.

För 12 år sedan (2011), hade jag skördat ordentligt i skogen.
Då Helena hade bestämt att den som tar hem fisk, kött, bär 
eller svamp, också rensar densamma, så hade jag jobb i 3 dagar...



Senap från Västervik är suveränt god. - Dessutom perfekta 
burkar att frysa in förvällda svampareller i.

Jodå, det fanns några små kvar till mig, idag 
också. Bäst är dock vetskapen om stället.

Lördag morgon kl 08.30 så var jag hemma 
igen efter "svamp-ställes-jakten".
Ett bra plockställe rikare.

Brytbönor (Saxa) slutskördat.
numer förvällda och frusna.

Kålrabbi.

Tidig morgon på jakt efter nya svampställen.
Så vackert att jag nästan blir religiös...

Här fanns det betydligt fler spindlar än svampar -
bara att gå vidare.

En av dagens gäster. The Eddie!
En Dansk/svensk gårdshund.

När kommunen bygger om vattenledningarna 
får vi, (de boende) gratis vatten under byggtiden.
Så alla som vill ha ett glas, - kom nu!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar