lördag 26 augusti 2023

"- Jag vill bo i en svamp..."

 Först idag så måste jag uppmärksamma det tragiska som hände förra lördagen på Snapphane-rallyt i Hässleholm. Det var en deltävling i rally-SM. En av Sveriges bästa ambassadörer för rally, omkom i en olycka. "Kicken" var vän med alla och levde sin dröm med rally som navet i allt han gjorde. Han körde själv olycksbilen. Hans kartläsare har vårdats på sjukhus men är utskriven sen några dagar. Givetvis så avbröts rallyt direkt i samband med den tragiska olyckan. Rally-Sverige har sorg!

Min bästa samtalsterapeut rymmer från Sverige. - Hon har hittat rätt väg för att få mig att fokusera på det som är viktigt. Hon fick mig att inte bara se resultatet av vad jag presterade, som måttstock. Hon fick mig att börja bearbeta Helenas bortgång - flera år innan vi kom dit. Därför blev mitt sorgearbete efter Helena ganska så enkelt och snabbt. Saknaden och tomheten, är något helt annat. Jag vågar idag leva och njuta av att jag lever. - Att Helena inte fick chansen att bli gammal - är ju skit. Men jag måste ju göra mitt bästa för att leva mitt bästa liv. Vem hedrar jag genom att inte våga leva, eller sitta och låta sorgen ta överhand och dämpa mig i allt? Nä, tack vare en fantastiskt bra samtalsterapeut så har Helenas bortgång varit mindre tung än jag trodde den skulle bli. - Tack för alla underbara råd och sparkar i baken på mig!

"Klumpfoten" är bättre men inte 100 bra än. - Det ska ju inte vara så lätt. Jag har nu gått utan rycka i 3 dagar. Idag är den mer svullen igen, men det blev ändå en liten skogsrunda, för att hämta --->>

SVAMP! Äntligen lyckades jag lura svamparna, - innan dom hoppar ner i fel svampkorg. Min teori är att pensionärerna i närområdet har bestämt sig för att skövla skogen på svamp. Idag ösregnade det - då gissar jag att sportkanalen på tv eller saftning/syltning eller handarbete lockar mer än att stjäla MINA svampar. Idag smög jag ut, - mitt under ett mindre skyfall. - Inte en pensionär i sikte! Normalt brukar jag se var de har parkerat sina fina bilar, plockat mina svampar (så bara delar av foten står kvar) eller setat och fikat på hembakade delikatesser. Nä, i ärlighetens namn så är jag avundsjuk på pensionärerna som orkar, har dagledigt och kan njuta av naturens goda. - Inte för att jag har lust att erkänna detta, men det är väl bäst att vara ärlig. Om bara några år så blir ju jag själv pensionär och då ska jag skövla skogen på all svamp, bär och dess frukter! - Stackars er arbetande satar, då. Inte ett ämne ska lämnas åt er. Hämnden är ljuv! 

Nu börjar det klarna upp, ute - Så snart kommer det nog ett lämmeltåg av pensionärer mot skogen.         - Ha-ha, för sent!!!

Idag var det som sagt blött, översvämmat och fullt med svamp. Mängder med riskor, soppar och kremlor. Jag är lite feg (speciellt när det regnar) och plockar bara de svampsorter jag är helt säker på. Är det torrt och trevligare väder brukar jag ta med någon ny sort hem, i en separat påse, för att artbestämma hemma. Jag plockade 5 olika sorters godis idag. 

  • Kantarell.
  • Rödul trumpetsvamp.
  • Trattkantarell.
  • Karl-Johan (Stensopp).
  • Blek taggsvamp.
Ganska så ok skörd på kantarell och taggsvamp. - Jag stannade bara bilen på 2 ställen och var som längst 5 km från hemmet. 50 minuter från avresa till hemkomst. Att jag sedan är en obotlig optimist som ger mig ut i BLÖTA skogen i gympaskor, kortbyxor och skjorta, i hällande regn, är väl bara att skylla på att förhoppningen om svampfynd, överstiger IQ hos plockaren (mig alltså)... Jag hittade dock en regnkappa i bilen, efter det första stoppet. - Så överkroppen var bara halvblöt, medan underdelen lika blöt som ett par väl använda badkläder. Nu är ett par nya "halvhöga" stövlar beställda, samt en allroundjacka med vattenavvisande tyg.

Har dessutom hämtat 2 par nya ögon hos specsavers och ansat hårväxten hos Fadis salong i Nässjö. Snart kanske jag ser civiliserad ut? Har en ordentlig tandvärk, men fick inte hjälp i fredags. Ska få samtal på måndag morgon om när de kan ta emot mig. Går runt här hemma tills dess, och sjunger på Elvis gamla goding: "- Love me tänder..."

Svampfångsten med rensvinet redo.
Lite torktid behövs.

Ingen jägare skjöt på mig i blötan.
Pyrschjakten på råbock, är igång.
Jag jagade svamp istället.

Små gula saker utmed en timmerväg 
- Ni får följa med hem!

Jupiter flyttade till Karin, Habo i måndags.
Nu är det tyst, - nästan för tyst i huset.

Bästa pajen på länge. - Köttfärspaj i långpanna.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar