fredag 18 augusti 2023

Halta gubbar, fin-vin, svamp, rally på distans och ystra hundar.

 Vilken rubrik! Jag kan väl börja med att erkänna att även denna envisa gubbe ibland får ge sig. Inte ofta, - men det händer. För 3 veckor sedan började en gammal skada göra sig påmind. Höger vad/hälsena svullnade, men med lite voltarensalva på det svullna området har det funkat hjälpligt. I natt så bröts t o m min envishet ned. När värken är i samma paritet som ett benbrott, då sover inte jag. Har hoppat på 2 kryckor på förmiddagen, sen lyckades jag gå med bara en. Som vanligt så är det svårt för mig att bara sitta så jag har varit och handlat i Nässjö. Mat på Willy´s, lite småsaker och hundmat på ÖoB samt ett dryckesinköp hos monopolbutiken (även kallat Systembolaget). När jag kom hem och tog av ortosskyddet från vaden, så blev jag lite fundersam över hur smart det var att åka och handla med en "klumpfot". Med stor sannolikhet är det hälseneinflammation. Det är inte första gången, antagligen inte sista heller... Jag har ju börjat gå längre och snabbare på sista tiden, vilket antagligen gjort att hälsenan skriker: "-lugna ner dig!"

Ikväll skulle jag varit i Jönköping och diggat till Blues Bastards, som spelar på Twin City. Jag har lyckas missa dom flera gånger tidigare. Så såg fram emot detta. Det får dock puttas på framtiden även denna gång, pga klumpfoten.

Idag jagade jag rätt på några nya sorters vin som jag inte testat innan. Det kommer bli lite provsmakning under hösten. Jag har märkt att skillnaden mellan billigaste vinerna och riktigt bra viner ofta är 30-40 kronor. Idag ville jag ha lite mer balanserade viner. Det blev några "rispasso" och "reserva".

Idag och imorgon så är det SM-rally i Hässleholm (EC-Snapphanerallyt). Det är den fjärde deltävlingen av fem. Jag följer tävlingen via "rally-live" som streamar radio under hela tävlingen och tv från sista sträckan (powerstage). Allt detta för 99 kronor. Även en snål smålänning måste ju investera i detta.

Trissan är utlånad till Sanna. Så jag har "bara" 4 vuxna hundar hemma nu. 13-veckors valpen, Jupiter, flyttar till sitt nya hem på måndag. Så i helgen blir det kel och lek med den lilla killen. När kroppen kraschar är det skönt att ha en ordentlig inhängnad rastgård. När husses fot börjar funka bättre igen så ska vi ut på långpromenader.

I torsdags kväll var jag ute och fångade lite svamp. Jag måste hitta nya ställen, som jag sagt tidigare. Nu blev det iaf lite fångst. Sen är jag ju bortskämd med att "vanliga" år kunna hämta stora skördar. Så nu måste foten läka, sen ska jag ut och söka efter skogens guld, igen.

Skogsguld!

Nya hyllan vid köksförlängningen börjar se inbjudande och
 lagom fylld ut. Jag blir sugen på att laga god mat till fint vin.

The fotbollsfot...

Fick Johans begagnade diskmaskin. Nu ska den 
bara monteras, när foten åter fungerar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar