torsdag 21 september 2023

Jag har en ny tjej!

Jag har äntligen gjort slag i saken och bytt tjej. - Min gamla hade en benägenhet att dricka, lite väl hårt. När jag fick se denna nya tjej, så tvekade jag lite. - Kan jag, en överviktig smålänning, komma med en fager fransyska, som följe? Nåväl, jag har varit ganska så less på min gamla tjej som inte bara bara druckit för mycket, - hon läcker dessutom, - både här och där... Sedan så har hennes "krockkuddar" varit avstängda ett tag. - Hur roligt är det? Hennes skor är helt utslitna, likaså så gnisslar hon, ibland. Min nya "Franska" är sparsam med den heliga drycken. - Endast 0.45 liter/ mil.  

Helena älskade design När hon fick se en Chrysler PT Cruiser, till salu i grannbyn så var det bara att köpa. Jag var inte lika het på den, men lite retrodesign är ju aldrig fel. Den har tjänat oss väldigt väl! 5 sittande + rullstol och veckohandel fick plats. Nu efter 5½ år så får den pensionera sig, för mina behov och framtid hänger mer på bra bilekonomi och en lättskött bil. 

Hon heter egentligen Citrôen C4. Hon har en liten dieselspis med stressfläkt och halvautomat. För er som pratar mer normalt ---> Dieselmotor på 1.6 liter, turbo, och automatisk koppling och manuell växellåda via paddlar på ratten, (funkar även som en autmatväxlad om man tröttnat på att växla själv). Går "nästan" på luft. Lite otäckt att åka i en billig bil, istället för Chryslern, som var svår att få ner under litern/mil. På Citrôenen ska 47 liter räcka (enligt färddatorn)  i 105 mil, vilket ger ca 0.45liter/mil.

La nouvelle gentille fille française
 (= Den nya, fina franska tjejen).
Foto: Karin Ivarsson.

Mina medbrottslingar, som följde med och hämtade Fransyskan.

Även i mörkret glänser min nya tjej.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar