söndag 17 september 2023

Omväxlande, härliga dagar.

 Har haft det så bäst med att få tillbringa tid med Helenas barn men framför allt mitt bonus-barnbarn, Hampus i veckan. Den lilla guldklimpen är bara 2½ månad men snurrar mig runt sitt finger. Mamma och pappa var på konsert i Stockholm och faster Sanna skötte primärt om lilla Hampus, tisdag - torsdag. Jag fanns som reserv-skötare i bakgrunden. Sen kom även faster nummer 2 - Bina, och hade svårt att hålla fingrarna borta från guldkalven. Allt gick bättre än jag vågade hoppas. Han sov på nätterna, var oftast tydlig vad han ville ha: - Sömn, mat eller ny blöja. Givetvis så spelade vi fotboll, hoppade bungyjump, mekade med motorcyklar och... - Hmm, nåja kanske inte riktigt än, vi kunde gjort - men vi gungade. - Det gjorde vi faktiskt.

Jag har varit tröttare än jag trodde att jag skulle vara efteråt. Det var dock så värt att få vara nära nästa generation Simonsson´are. Helena hade njutit så av att få vara med. Det var hennes största önskan sista åren - att få ha egna, biologiska barnbarn. Att vi lyckades pricka in årsdagen då Helena somnade in, med att ha Hampus här samtidigt, gjorde det inte jobbigt utan var nog en bra tankeskingrare för Helenas barn.

Jag har inte gjort något vettigt sista dagarna, utan bara läst mycket, lagat mängder med matlådor och filurat på vad som blir nästa projekt i huset. - Toalett med dusch nere, renovering av levnadsrum eller köksrenovering. Nästan allt material finns hemma, - det är "bara" ork hos gubben som ska till. Hittar någon läsare min ork så vänligen returnera den till mig! Idag (söndag) så blev det tidig avfärd till svampskogen. Efter bara ett stopp så var korgen nästan full. 

Det bästa med hösten är 2 saker enligt mig. Nummer 1, - svamp! Nummer 2, - minnen av sommaren. 

Det absolut sämsta med hösten är: Älgflugor! Dessa små, enerverande satyg som invaderar min kropp, varje gång jag är i skogen. - Dom borde förbjudas!

Klart grabben ska gunga! 
Sanna har sytt de fina byxorna.

Hos Helenas mamma och hälsar på.

STORA solrosor, en liten Hampus
 å en fet gubbe i mitten.

Faster Sabina och underverket.

"- Jag ska skämma bort 
dig, - så in i..."

Liten, söt man med sömnbehov.

Jag hittade ett lass mat med kort datum.
Klart jag förbarmade mig över dessa.

Ta-da. Förvandlingen klar. Fr v: 1, Nudlar (ramen) med ägg, picklad
vitkål, egenodlad morot, purjo, salladslök och paprika, med rökt
 sidfläsk, marinerat med kummin och vitlök. 2, Köttbullar m pasta,
3, Samma men med gräddsås, 4, Fläskkarré med rökt-sidfläsks-sås.
Allt levererat till Helenas mamma.

På söndagsmorgon kan man hämta godsaker i skogen, 
istället för att pilla navelludd. Här lite blek taggsvamp.

10 meter bort var det dags för lite kantareller.

Det blev en bra fångst idag. Totalt 35 min 
i skogen och en hyfsat fylld korg.

Som synes så ropade de bleka taggsvamparna högst på mig idag.

Fredagsgodis. Halva priset på en "Biff med 
kappa", (ryggbiff), paprika- och chilisås. 
31 kronor för väldigt fint kött. Skål för mig!

Lite mer Hampus. Här med bägge fastrarna, Bina och Sanna.

Vi tände ljus hos Helena den 13. Årsdagen då hon somnade in.

Sanna har skött om Hampus, exemplariskt. 
Så skoj att se henne växa med uppgiften!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar