lördag 25 februari 2023

Lördagsäventyr!

Det är lite konstigt, men kan det vara så att ju äldre man blir, desto mindre krävs det för att bli glad för det lilla. Eller är det så att det är begränsad ekonomi under lång tid som gör att man blommar ut när man plötsligt får lite extra slantar, som kan läggas på det man länge saknat, men inte kunnat prioritera. Jag fick min efterlevandepension, efter Helena i måndags. Jag fick min rehabpenning igår (fredag). Sedan inser jag att även elstödet hittat in på kontot. Dessutom så vann jag för första gången, på länge, på Eurojackpot. - 25 kronor satsade - vinst (hela) 134:-  Det går bra nu! 

Idag har jag återfört lite av pengarna till marknaden. Lyckades dra sönder dragkedjan i min jacka, när jag skulle ut med hundarna. Minus 5 grader och lite kastvindar - utan knäppt jacka, det funkar inte. Så ny jacka skrevs upp på inköpslistan. Efter hundfix, dusch och frukost styrdes bilen mot Jönköping. Första stopp på Hemmahallen, på Ekhagen. Har inte varit där på länge, så fick leta lite extra för att hitta det jag ville ha. Skälet till att åka hit var att handla nya grytlappar. Dom hade grytlappar och kökshanddukar av återvunnet material, för 10:- / styck. - Billigt, snygga och bra för både miljö och samvetet. Det blev lite annat också men blev förvånad att de hade så mycket fina mattor, lampor och husgeråd i allmänhet. Kommer att åka hit fler gånger.

Fortsatte till A6 (vet att det heter Asecs, men livet är för kort för fjollerier, så i min värld heter A6 alltid A6). Klockan var bara 09.45, så det blev lite matvaror på Willy´s innan grannen Intersport öppnade. Intersport intogs, så fort dörrarna öppnades. Hittade flera jackor som passade! - Trots min ganska så framträdande rondör. Jag bestämde mig för att hitta en jacka jag trivdes i, oavsett pris. När jag stod med 4 jackor och hade bestämt mig för den "ocean greyfärgade". Så kollade jag priset på alla 4. Den första 999:-.  Nr 2, - 2999:-.  Nr 3, 1499:-.  Den det blev - nr 4, - 399:-.  Fortsatte att handla träningströjor, träningsshorts, träningsstrumpor och en standardtröja. Vad är det som har hänt? utropar givetvis den som känner mig, det minsta. Jo, jag måste börja träna så min kropp orkar hålla igång lika länge som mitt huvud orkar med. Kolla in "Hotell Romantik" i svt-play. - Jag vill också njuta av livet när jag är pensionär.

Flyttade mig några hundra meter till Ikea. Den enda saken som fanns på inköpslistan var nya grytunderlägg och tavelramar till foton på Annas barn, (mina barnbarn). Fick några stora foton av alla tre barnen, tagna tidigt i deras liv. Äntligen kom jag ihåg att köpa ramar. Jag var ganska så duktig och lyckades hålla mig borta från att köpa nya soffor, bokhyllor och korv med bröd. Så jag lyckades även här. 

Jag fick nästan aldrig äta ute på korvkiosker, restauranger eller matvagnar när jag var liten. Pappa tyckte alltid att det var bättre att åka hem och låta mamma göra nåt gott. Gott var det också! MEN frågan är om det beror på det här, från barndomen, att jag gärna smyger in och testar lite snabbmat, här och där. Ser jag en Max-restaurang så vill bilen nästan svänga in - utan min påverkan... 

KFC (Kentucky Fried Chicken) har ju öppnat i Jönköping, vid det som förr hette Eurostop. Nu skulle jag testa detta. Jag tog en "crispy strips" med pommes, (innerfilé från kylling, panerad och sen friterad), Barbeque-sås och en cola zero till detta. Helt ok, men inte så enormt gott som jag förväntat mig. Nästa gång det blir mat i Jönköping, så kommer jag att gå till grannen: - Jureskogs, som gör "lite finare burgare" och schysst snabbmat.

Efter denna shoppingtur till Jönköping så snurrar givetvis olika saker i skallen på mig. Dels så njuter jag av att ha möjlighet att både köpa lite små grejer till huset/hemmet och unna mig nya kläder. Inte minst är det ju ekonomin som är avgörande. Det är även det rent praktiska att kunna åka, - utan att tänka på mediciner, rullstolar och oro för smittor av andra människor. Helena var ju ganska så nedsatt i imunförsvaret, så vi fick ju välja att handla på "udda tider", när det var mindre kund-beslastning. Dessutom så får man hjälpa många som inte själva tänker på att hålla lite avstånd, när de hostar och sprider sina baciller. Ofta åkte jag själv och handlade, men hade då ett negativt stresspåslag (skapat av mig själv). Hur är det med henne när hon är ensam hemma? Tar jag med någon smitta hem? Osv, osv... Det är så sanslöst sjukt att när jag och Helena levde ihop så skulle vi klara oss på 6500 mindre i månaden, än vad jag nu har att leva på, som ensamstående. Rättvist: - Nope! inte det minsta - men sant: - JA!

Vilda luktar på den goda panerade sejen.

1 jacka, 4 träningströjor, 2 par träningsstrumpor.
1 par träningsshorts och en "vanlig" tröja blev det.

Hundgodis, hundmat, sättpotatis (tidig), lite godis
hudsalva för hundar samt grytlappar och hand-
dukar av återvunnit material från Hemmahallen.

1050 kronor - minus presentkort på 1000:- -->  Ta-da: 
50 kronor för en jacka och många träningsprylar.

Smart att ha hårdplastmuggar som diskas efter varje kund.
Första KFC för mig, men det blir nog fler. Kyckling är gott!

Fick i uppgift av min samtalsterapeut att "ta för mig" 
mer än jag normalt gör. Jag gör gärna PR - för andra, 
organisationer, föreningar, osv. - Däremot mig själv, nope....
Beviset - uppsatt på jobbet: - Reklam för bloggen.

Älskar svinnsmarta lådor. En med frukt och en med grönsaker.
20 kronor styck. Värde i dessa ca 160:-

Nya ramar till foton på 3 av barnbarnen. 

Tänk om man får vara så frisläppt och härlig i sinnet, som 
de flesta deltagarna är i Hotell Romantik, när man blir 65 +.
Har ni missat - så streama på svt-play.

Så är det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar