söndag 12 februari 2023

Sjuuukt...

 Sjuuukt dyrt att handla mat. I fredags så styrde jag bilen mot Nässjö för lite hemhandling av mat och "förnuftigheter". Det som tidigare kostade ca 2 500 kostar nu 3 400! Så sanslöst stor skillnad på mat, toapapper och lite tvättmedel. Snart är det dags att göra som jag gjorde i tonåren, - ha 2 olika jobb, samtidigt. Jobbade på industrigolv samt körde transporter på kväll/nätter. Senare i livet var det behandlingsarbete mm på dagtid samt diverse olika extrajobb t ex fönster/dörr/garageportsmontering, svetsning, mm på "egentid". Frågan är bara om jag ens skulle klara av en heltid idag?

 Sjuuukt trevligt att min handledare Karin dök upp med sin särbo och hans mamma i lördags.Vi försökte få till det förra sommaren, men då Helena var känslig så var det svårt, för ofta var någon lite snuvig, osv. Vi har pratat om att ta en fika nån gång men som vanligt trodde jag att det skulle puttas på till, typ aldrig. Så när det nu blev av är det ju bara att gilla läget. Så bra att folk ser till att saker blir av. Jag är ganska så duktig på att putta bort det mesta till framtiden, eller aldrig, på egen hand. Därför är det så bra att andra i omgivningen ser till att det sker saker. Jag måste bli bättre, om inte annat i nästa liv. 

 Sjuuukt skoj med glassfest hos äldsta barnbarnet Julia, (kunde det ha blivit idag - söndag), som precis fyllt 6 år. Tyvärr så har småsyskonen Joel och Jonatan haft feber inatt. Så det får puttas på till senare tillfälle. I mars kommer ju mina 3 äldsta barns födelsedagar (10´e, 19´e, och 20´e). I April så är det en 1-åring och en 5-åring som ska firas, även mina barns mamma fyller jämnt. Så mycket tårta är att vänta!

 Sjuuukt laddad att komma igång med hundträning. Jag har anmält mig till en unghundskurs och en aktiveringskurs på klubben i byn. I torsdags kom även mina nya "friluftskläder". Nu har jag hundar, kläder, anmälan till kurs klar, - så nu är det bara att köra. Voff!

Sjuuukt nöjd med att jag hittade en "rimlig" lösning på något som upptagit väldigt mycket tid i min skalle. Jag vill men kan inte ta vissa steg i mitt liv, pga påverkan utifrån. Samtidigt så måste jag våga och sträva vidare, mot framtiden. Nu hittade jag en tillfällig, lite feg utväg, som kan fortsättas på senare, när annat rätats ut. Bättre lite feg men fortfarande på banan, än helt urspårad. 

 Sjuuukt mycket mat har det givetvis blivit. Både som jag har proppat ner i svaljet, - men framför allt lagat. Många matlådor både hos mig och Helenas mamma nu. Jag har börjat göra mer vegetariskt och även laga mat mer med grönsaker som bas. Jag har insett att jag ofta utgår från köttet (proteinet) och sen tillsätter jag olika saker som är smidiga att kasta ihop. Nu börjar jag istället med grönsakerna och sen är frågan om jag ska ha något kött eller vara nöjd med grönheterna. För mig är detta verkligt stort. Fortsättning följer.

 Sjuuukt att det på måndag är 5 månader sedan Helena somnade in. Ibland känns det som: "- Har det redan gått så lång tid? Ibland känns det som: "- Är det bara 5 månader sedan". Tiden är verkligen relativ...  

 Sjuuukt att det jag skrev om i förra blogginlägget åter är på tapeten. Minnen som skett på vissa dagar och händelser som lyser starkt i minnet på oss som är kvar. Jag och Helena hade bara pratat på internet och i telefon när "Alla Hjärtans dag" lyste i almenackan 2006. Jag snokade fram Helenas adress i Falun. Beställde en stor ros åt henne, via blombud. Hon blev hysteriskt glad för detta. Utan denna ros så kunde allt ha varit annorlunda. - Så tveka inte - Ge en ros, ett kort eller en godisbit till den som är viktig för er. Eller slå en glädje-kullerbytta framför den/de speciella i ditt liv.

Lunch på jobbet. Köttfärslimpa, potatis, sås och grönsaker.

Köttfärslimpa, pannbiff med lök - lagat innan frukost! Bästa fru-
kostmackan - Nystekt pannbiff med smörgåsgurka samt lite majo-
näs. Sedan en "standardmacka" med rökt kalkon och minitomat.

3 st spagetti med köttfärssås. 4 st ris med köttfärsgryta. Hälften av
 all mat får Helenas mamma. Så allt ska inte ätas av stora gubben.

Nudlar och currygryta med blomkål, potatis, lök, paprika, 
kikärtor, vattenkastanj och kokosmjölk. Yummie!

Rostade rotsaker (potatis och sötpotatis), fläskköttsgryta med
kikärtor, lök, paprika, jordnötter, tomater och zucchini.

Karin och Per på "hundsoffan". Denna soffan har använts till att 
avla 2 barn (min faster och farbror). Min far och hans syskon föd-
des alla 3 i denna soffa. Även 17 hundar har avlats i denna soffan. 

Fika hos mig innebär alltid hundar, överallt. Trissan och Alvina
ligger och blir klappade av Karin och Per. Skittles gillade Zaid, 
så han parkerade sig hos henne. Vilda är ju husses flicka.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar