måndag 14 februari 2022

Den röda rosen.

 Idag kan en enkel, röd ros förändra någons liv - Ta chansen att göra någon glad, på alla hjärtans dag! 

Helena och jag hade pratat lite på internet i början av februari, 2006. Jag hade precis avslutat ett förhållande och var inte intresserad av annat än att prata. Att jag drogs till en dalkulla som bodde i Falun (40 mil bort) var helskumt. 40 mil är trots allt en betydande sträcka... Jag tyckte om henne direkt, via nätet, innan vi träffats, på riktigt. Samtidigt så ska man ju visa uppskattning för att folk man tycker om, finns i ens inre sfär. Jag beställde en ros via blomogram åt Helena. På lappen stod det bara: "-Tänker på dig". Vad jag inte visste var att Helenas pappa fyller år på alla hjärtans dag och att han, Helenas mamma och Helena med kidz fikade tillsammans på alla-hjärtans-dag, hos Helena. Helenas pappa fnyste å undrade vem som hade skickat en så fin ros. Samtidigt så undrade han vad som menades med "-Tänker på dig". Helena har fortfarande kvar kortet med den lite kryptiska hälsningen. För oss två så betydde den samma sak, för andra kanske inte. Nåväl, idag är det 16 år sedan och fortfarande minns vi rosen med glädje och som den första kontakten, som inte var bokstäver på en skärm eller ord i en lur. 



En röd ros kan leda till mycket! 

För många år sedan (97-98) var det fattigt med 4 barn i huset, jag sjukskriven, barnens mamma pluggade, - så extravaganser fanns inte utrymme för. Jag satt och lagade lite kläder vid symaskinen. När jag fick lite rött tyg över, sydde jag ett tyghjärta till barnens mor - Det var den mest uppskattade alla-hjärtans-dagsgåva jag upplevt, - utom just rosen Helena fick för 16 år sedan. Idag fick Helena en box med gelehjärtan istället för en ros. Klart en diabetiker ska ge godis till en annan diabetiker... 

Grattis på födelsedagen svärfar. 



1 kommentar: