fredag 16 april 2021

Gubb-jävlar, vår-förvarning och framtidshopp.

I torsdags var jag på sjukhuset i Eksjö på morgonen, för injustering av cpap´en. (sömnapné-maskinen). Lite härlig Tabbouleh med korianderstekt fläskkött till lunch. Sedan ny resa, denna gång till Jönköping och nytt sjukhusbesök med dottern. I rondellen mellan  Asecs köpcenter och Mc Donalds tyckte en gubb-jävel att det var lämpligt att byta fil och gena in i den fil som jag var i. - Jag tvärnitar och signalerar men han har ju haft körkort sedan 1912 så han har antagligen förkörsrätt... Han svänger rakt in i min bil! Jag kör om och signalerar vilt + pekar att han ska följa med så vi kan reda ut situationen - Då smiter han!!! Hmmmmm, - det var inga vackra ord som kom ur min mun... Då dottern hade tid så var det bara att vara glad för att vi fortfarande levde efter gubbens överfall på oss.  Så släppte vi gubben, tillfälligt ur tanken. Jag ville egentligen leta upp honom och ringa efter polisen då han smiter - UTAN att kolla vad som hänt med oss. Denna gamla låt säger mycket om hur jag kände det där och då...

Ola-Ola - dö jävla gubbe

Asakullen har blivit 6 veckor. - Redan!!! Snart ska de små liven ut i STORA världen. Vi har fått valppaket med spannmålsfritt GODIS, spannmålsfritt matpellets, tuggisar för tänderna, foderlåda och en rabattcheck, från vår foderleverantör - Essential foods. Även vårt försäkringsbolag - Agria, bjuder nya ägarna på: en filt (som kommer att lukta mamma vid utflytten) och en digital termometer. Nu ska jag köpa koppel, halsband och en liten leksak, som de får med till sina nya hem.

Det är både positivt och lite vemodigt när
 det är dags att packa valppaketen...

Nu är det snart vår i själ och hjärta. Här på höglandet så har snön vägrat att ge med sig. Flera tillbakaslag har vi haft. - Det kan mycket väl bli fler - men hoppas på en sol, ljumma vindar och frostfria nätter - måste vi våga göra. En och annan vitsippa har börjat trycka sig upp ur den ännu bleka vårjorden. Tussilagon kantar en del södersluttningar utmed vägarna. Tranor, sångsvan och mängder med gäss har redan bestämt sig för att det faktiskt är vår. - Idag såg jag även det ultimata vårtecknet - En nedcabbad Fåård Mustang. Så snälla Kung Bore - GE DIG!

Sista resterna av sista snöfallet. foto 16/4-21.

Helena har startat upp en ny cellgiftsperiod. Hennes värden är hyfsade så här långt. Hon ska in på en ct-scan i Eksjö den 21 april. Det blir första kollen efter cellgiftsstarten, om cellgifterna lyckas stoppa tillväxten av metastaserna i bl a levern. Att gå på palliativ vård är en balansakt på slak lina. Är det bra - så ska du "bara" fortsätta leva med alla metastaser som förstör ditt skelett. Är det illa så finns en risk för att det går snabbt, - alltför snabbt. Helena känner en viss oro inför beskedet om det bromsar ok eller om det inte bromsar tillräckligt. Jag är ganska så övertygad om att det fungerar hyfsat. Än så länge har jag haft mest rätt av oss i våra bedömningar av vad proverna / röntgen ska visa. - Låt oss hålla tummarna för att det är likadant denna gång...







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar